Glijbaan voor station Overvecht


Met de glijbaan naar beneden in plaats van de trap om de trein te halen? Op station Utrecht Overvecht is dit vanaf nu de realiteit. De glijbaan vormt het sluitstuk van de renovatie van het station.

‘Ja, er zijn al twee personen vanaf gegleden vandaag,’ zegt Mike Steijns (20) die boven aan de trap staat. In zijn hand heeft hij een schop die hij naar het werkbusje brengt. De klus is geklaard en de glijbaan staat. Normaal gesproken legt Mike speeltoestellen aan in speeltuinen maar dit vormt een grote uitzondering. ‘Nee, zoiets heb ik nog nooit aangelegd.’

Een meisje in wit vestje met een rolkoffertje in haar hand rent snel de trap af en heeft daarbij geen oog voor de glijbaan. Ze probeert in alle haast de trein te halen. Andere mensen merken de transferversneller wel op en blijven even staan om er naar te kijken.

Op de vraag wat ze er van vindt zegt een buurtbewoonster van het eerste uur die niet met haar naam in de krant wil: ‘het is wel lollig, maar een beetje eng. Er mist iets zachts onder aan de glijbaan. Nee, zelf zou ik er niet zo snel af roetsjen.’

Klaas Schotanus (28) van HIK-Ontwerpers staat onder de net geïnstalleerde glijbaan of transferversneller zoals de glijbaan in jargon van ProRail is gedoopt. Het begint net te regenen. Hij wijst naar de onderkant van de glijbaan die een lange vlakke uitloop heeft. ‘Ik ben er net toen het nog droog was vanaf gegleden en je komt voor het einde tot stilstand.’ Hij wil maar zeggen, een zachte ondergrond is niet nodig want je benen raken de grond niet. Verder voldoet de glijbaan aan alle veiligheidseisen. ‘Kinderen stonden al te trappelen maar de werkmannen moesten eerst de boel afmaken,’ zegt Schotanus.

Schotanus en zijn twee compagnons Marije van Bork en Henk Verhagen vormen samen HIK-Ontwerpers en hebben in opdracht van ProRail het ontwerp gemaakt om het station in nieuw jasje te steken. Een deel van de betonnen trap heeft plaatsgemaakt voor groen en bankjes waar mensen kunnen genieten van de zon. Dit gedeelte van de renovatie werd in mei al opgeleverd, de glijbaan is de kers op de slagroom. Schotanus is blij dat het ontwerp dat hij en zij collega’s maakte zo goed uitpakt in de praktijk. ‘Als het lekker weer is zitten mensen op de bankjes. Ze komen zelfs vanuit Tuindorp dat aan de andere kant van het spoor ligt.

In Overvecht Centraal, de ruimte waar ooit de stationskiosk Wizzl zat, komt hoogstwaarschijnlijk in september een koffiebarretje. ‘Elke maand is er een nieuwe kunstexpositie te zien en reizigers kunnen dan een kopje koffie kopen en eventueel hun laptop open klappen om te werken,’ zegt Schotanus. De ruimte stond sinds 2001 leeg en werd opgeknapt door HIK-Ontwerpers in samenwerking met leerlingen van het Trajectum College (voorheen Vader Rijn College).

NS beheert in opdracht van ProRail de stations in Nederland. De NS nam eerder al een aantal maatregelen op station Overvecht. Zo zijn er extra camera’s opgehangen en klinkt er ’s avonds Bach uit luidsprekers om reizigers een verhoogd gevoel van veiligheid te bezorgen. In mei was renovatie van de trap klaar en werd deze feestelijk geopend met een optreden van het Utrechts Operakoor.

Over Wilde Inkt

Mijn woning staat in Overvecht. Inmiddels woon ik al zo'n drie jaar in de wijk. Met veel plezier. Een paar jaar geleden in mijn studententijd woonde ik er anti-kraak. Na een uitstapje naar Ondiep ben ik, inmiddels afgestudeerd, weer neergestreken in Overvecht. Sinds kort tik ik deze blog. Waarom? Omdat ik dat leuk vind om te doen. Ik houd mijn ogen open en dit deel ik met een ieder die het lezen wil. Het zijn simpele, alledaagse zaken die ik tegenkom als ik door Overvecht loop, fiets of rijd met de auto. Ja, mijn blog komt voort uit alles wat er gaande is in Overvecht. Lang geleden werd nieuws uitgewisseld bij de dorpspomp. Anno 2010 haal je het laatste nieuws van internet. Als je een nieuwtje hebt dat je wil delen kun je een reactie achterlaten of een e-mail sturen naar info@wilde-inkt.nl. Ook ben ik benieuwd naar meningen over de blog en suggesties om het beter te maken. Ik vind het ook leuk als je een gastblogpost wilt verzorgen. In Overvecht wonen 30.000 mensen, evenveel als in een middelgrote provinciestad. Veel van deze steden hebben een regionale editie van een dagblad. Overvecht is een wijk en heeft geen aparte nieuwsvoorziening. Aangezien de oplage van geprinte media al jaren onder druk staan en op het internet allerlei mogelijkheden zijn om je te uiten ben ik ook dit blog gestart. Een nieuwsvoorziening voor Overvecht. Mensen houden van verhalen en in Overvecht zijn genoeg verhalen te vinden. Tot slot ben ik onlangs gestart met mijn eigen bedrijf Wilde Inkt. Ik doe als journalist momenteel klussen voor Reed Elsevier Business, het Financieele Dagblad, Sprout en het Algemeen Dagblad. Je kunt ook een kijkje nemen op mijn zakelijk site: wilde-inkt.nl.
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

