Zelf nieuws maken/Station Overvecht


Een journalistiek verhaal ligt op straat. Dat kreeg ik van mijn docenten Hans Maas en Frank van Dijl te horen op de eerste dag van de PDOJ. In groepjes van twee werden we dan ook vriendelijk verzocht het winderige Rotterdam in te trekken. Op zoek naar nieuws. De dag er na vulden we onze Randstad Vandaag, de krant die wij dagelijks maakten met zijn allen. Nieuws werd er op een uitzondering na niet gevonden. Wel leerden we aan de hand van het verzamelde ‘oude nieuws’ hoe je een nieuwsbericht tikt.

Soms loop je op straat dan ook letterlijk tegen nieuws aan. Je moet alleen wel de moeite nemen om het te zien en er iets mee te doen. Zo liep ik een tijd terug op Station Overvecht en ik nam waar dat er maatregelen werden genomen. Camera’s, extra licht en het opvallendste, klassieke muziek uit de speakers. Nieuws? Na wat nazoeken bleek al snel dat dit nieuws nog niet is verschenen in de media. Via mijn collega bij Achmea legde ik contact bij het AD/Utrechts Nieuwsblad. Zij wilden mijn verhaal graag hebben. Zo toog ik toen de avond viel naar het station. Daar klonk de muziek en peilde ik de reacties. De reden? Nieuwsgierigheid. Want op dat moment wist ik nog niet waarom die muziek daar klonk. Later belde en mailde ik met de NS. Zij vertelden mij dat de maatregelen genomen zijn om het gevoel van veiligheid onder reizigers te vergroten.

Eerlijk is eerlijk het is een beetje een verlopen boel daar. De vloer is permanent kapot en de trap in de vorm van een amfitheater heeft vermolmde treden die deels zijn afgezet. Als je omhoog komt waait het en kijk je op tegen hoge kantoorgebouwen die s’ avonds zijn verlaten. Persoonlijk vind ik het wel meevallen, maar echt een fijne plek is het vooral s’ avonds niet. Hangjongeren, die de muziek moet helpen verdrijven, heb ik er overigens nog nooit gezien. De mensen die ik er sprak waren positief over de muziek die NS later als Bach bestempelde.

Het verhaal maakte ik af toen ik al op reis was. In Pristina legde ik de laatste hand aan het artikel in de lobby van hotel Begolli waar wifi was. Het resultaat is mijn eerste freelance artikel in een krant met mijn naam er onder!

Andere media hebben het verhaal overgenomen. Eerst RTV Utrecht en later de Volkskrant en de NOS. Lees hier de pdf van de pagina in de krant, die is verder niet echt te vinden op het internet. overvecht en klassiek. Dat is toch grappig.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht. Bookmark de permalink .

5 reacties op Zelf nieuws maken/Station Overvecht

  1. Wist je trouwens dat er in de eerste jaren na de bouw (dus niet zo lang geleden) ook al veel gedoe rond station Overvecht was?
    Toen was het geval dat de zwarte natuurstenen platen die op die zuilenrij zitten stuk voor stuk loslieten, waarbij mogelijk voorbijgangers konden worden verwond.
    Als ik het me goed herinner hebben ze na een hoop ad hoc plakwerk na enkele jaren de hele boel vervangen (wat waarschijnlijk redelijk wat geld heeft gekost).
    Sindsdien hangen de platen er overigens stevig bij, lijkt het.

    • openogen zegt:

      Nee, dat wist ik niet. Maar het verbaast me eerlijk gezegd niet zo heel erg. Het lijkt me een station waarbij veel aandacht is besteed aan de vorm en daarbij is de functionaliteit ondergeschikt.
      Eerder probeerden werkmannen ook al iets te doen aan de vloer. Dat duurde lang en toen het klaar was werd het werk snel te niet gedaan. Verspilling van geld.
      Een moeilijk verhaal dat station Overvecht.

  2. Pingback: Opknapbeurt Station Overvecht | Dorpspomp Overvecht

  3. Pingback: Station Overvecht in Man bijt hond | Dorpspomp Overvecht

  4. Pingback: Nog een keer Bach op station Overvecht | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

