Veilige fietspaden?


Onlangs fieste ik over de Amsterdamsestraatweg. Mijn oog viel op de watertoren die vlak voor de kruising staat waar het Julianapark begint. Het dak was oranje en ik maakte een foto met in het achterhoofd om er over te bloggen.

In NRC Handelsblad las ik een kortje dat de volgende kop had: Utrecht trekt 8 mln uit voor fietsroutes. Uit de presentatie van de begroting van het College van Burgemeester en Wethouders bekend. Het college bestaat overigens uit GroenLinks, PvdA en D66 en ‘zet in op een duurzame stedelijke samenleving’ waarbij het autoverkeer van en naar de binnenstad moet plaatsmaken voor fietsverkeer en openbaar vervoer. Zo las ik elders dat er onder meer wordt onderzocht of het haalbaar is om snelle fietspaden aan te leggen. Ook komt komt er nog een besluit over een tramverbinding tussen het Centraal Station en De Uithof.

Ik wilde wel iets meer weten over die snelle fietspaden en zocht daarom op het internet naar informatie. Toen stuitte ik op een bericht op de site van RTV Utrecht. Het ging ook over de begroting van de gemeente voor 2011. Daaruit blijkt dat die 8 mln waar NRC over berichtte valt onder het kopje veiligheid. De gemeente wil anderhalf miljoen euro bezuinigen op onder meer politie. Wel moeten de statistieken van criminaliteit omlaag.

Terug naar de foto van de watertoren. Daarop staat een veiligheidscamera. Goed kijken. Mijn observatie is dat op steeds meer plaatsen camera’s hangen. Aan de Amsterdamsestraatweg staan er een hoop. Het straatbeeld wordt bepaald door een plantenbak, lantaarnpaal en een camera op een paal. Twintig meter verder weer een plantenbak, lantaarnpaal en camera. Enzovoorts.

Nu vraag ik mij af of deze camera’s de veiligheid verhogen? Het is een gevoel dat bij burgers leeft. Ik voel me niet veiliger als ik om de haverklap een camera zie hangen. Ik voel me wel bespiedt. Ik heb niets te verbergen maar een camera die registreert waar ik ga en sta. Nee, dat hoeft niet. Daarbij ben ik redelijk sceptisch over mijn privacy. Die gegevens worden bewaard. Waar, door wie en hoe lang?

Laatst zag ik het tv-programma opsporing verzocht. Drie mannen beroofden een postkantoor. Ze stonden van te voren te delibreren over hoe en wat. Dit werd gefilmd door een camera. Of ze zich ervan bewust waren weet ik niet maar ze lieten zich er in ieder geval niet door afschrikken. Dit geeft in ieder geval te denken deze schijnveiligheid.

Wat vind jij?

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Omstreken en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Veilige fietspaden?

  1. Pingback: Overvecht Spoorwegzone op de schop | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

