Jesus, he knows me


Omdat het zulk lekker weer was besloot ik om in de stad een beetje te spandixen. Dit laatste woord verdient toelichting. Mijn oma bezigt deze term dikwijls, naar goed Achterhoeks gebruik. Het betekent zoiets als rondlopen, flaneren, zien en gezien worden. Je kent het wel.

Het was koopzondag in Utrecht dus er viel veel te spandixen. Het bleek echter een grote fout om even de Bijenkorf in te schieten. ‘Even kijken naar een zwart t-shirtje.’ Fout. De dol dwaze dagen waren aan de gang en de het was een mierenhoop of zo je wilt een bijenkorf. Alleen de koningin ontbrak maar die kwamen we later tegen. Vast en zeker gevlucht voor de graaiende mensenmassa. Ellenbogenwerk was nodig om de gunstig geprijsde artikelen mee naar huis te kunnen nemen. De hitte was ondragelijk. Consumentisme ten top. Ik moest denken aan de column van Bas Heijne in NRC Handelsblad die ik eerder op de dag las. Hij haalt een Italiaanse filosoof en Hoogleraar aan die een verklaring heeft voor het populisme dat in Eurpopa overal zichtbaar is. ‘Het heeft te maken met een verschuiving in onze cultuur. De Europese burger heeft zich afgewend van de samenleving en zich volledig overgegeven aan consumeren. Alles draait in zijn leven om uiterlijk en genot.’ Kort door de bocht raakt de samenleving daardoor steeds verder verwijderd van de traditionele doelen en opvattingen van links.

Juist. Nou, daar moest ik aan denken toen ik die mensen zag. De man met een tattoo op zijn arm, kale kop waar zweetdruppeltjes vanaf parelden. Hij duwde een kinderwagen voort waarin maar liefst twee kooters zaten. Het ene kind probeerde eruit te klimmen en begon te krijsen. De man siste naar het kind: ‘ga zitten.’ Zijn vrouw trok een paar laarzen uit een doos. Daarbij vielen andere laarzen op de grond, maar daar werd geen acht op geslagen.

Aan de gracht zag ik de koninginbij. Wat bleek, deze was niet bezig met consumeren maar met iets hogers. De man was al wat ouder, flinke buik en een niet te missen geel t-shirt met daarop de tekst dat je aan god moet denken. Hij houdt de mensen bij de les. Een eenzaam verzet tegen consumentisme en populisme. Ik kon het niet laten om mijn telefoon te trekken en hem te fotograferen.

Jesus, he knows me. 

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Omstreken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Jesus, he knows me

  1. elly zegt:

    Jammer dat je niet even doorgepakt hebt in de Bijenkorf want ook de Dirk Kuyt-capejes waren in de aanbieding!

    • openogen zegt:

      Om met de woorden van Geer te spreken: ik had er de kracht niet voor!
      Het volgende grote toernooi waar Oranje aan deelneemt zal ik weer met cape voor de buis zitten. Ga hem dus eigenhandig repareren. Met naald en draad wel te verstaan.

Geef een reactie

