Naar de Chinees in Overvecht


Laatst nog heb ik weer eens heerlijk gegeten bij de Chinees (Tai Soen) op Hoog Catherijne. Daar kun je hemelse Peking Duck eten. Moet je wel vragen naar de ‘Chinese kaart’ en dan de Peking Eend, met pannenkoekjes, bosui en komkommer bestellen. Ook de andere dingen op de Chinese kaart zijn zeer aan te raden. Kopje Jasmijnthee erbij of een fles Tsing-Tao, genieten.

 De foto hierboven komt hier vandaan. De campusblog van de Utrechtse School voor journalistiek. Ik googelde op Chinees Utrecht en voila.

Tai Soen zit op de hoek van Hoog Catherijne bij de Albert Heijn. Vele malen liep ik er voorbij en ik vind het nog steeds een van de meest lelijke plekjes van Utrecht, die hoek van het winkelcentrum. Echter, de Chinees is echt aan te raden. Een indicatie is altijd of er veel Chinezen zitten te eten. Dan kun je er dus niet alleen het klassieke Chinees-Indische eten bestellen maar ook ‘echt’ Chinees. In Utrecht heb je ook Paradijs en Wenzhou waar je goed terecht kunt. Alleen bij laatste heb ik nooit gegeten. Bij Paradijs ben ik wezen eten in gezelschap van onder andere twee echte Chinezen. Zij hebben daar heerlijk zitten smullen. Konden ze ook in hun moerstaal bestellen.

De oorsprong van het Chinese restaurant ligt na de Tweede Wereldoorlog ten tijde van de dekolinisatie toen veel mensen uit Indonesië naar Nederland kwamen. Daaronder bevond zich een groep van Chinese origine. In Indonesië hadden zij veel handelsactiviteiten (De Chinezen worden wel eens gekenschetst als de Joden van Azië en de Wenzhounezen als de Joden van China.) Vandaar de mengelmoes tussen Chinees en Indonesisch. Het concept sloeg aan en hele generaties groeiden op  met Babi Pangang en rode klats met ei. In het openlucht museum bij Arnhem heb je een nagebouwde Chinees in het Zaanse dorp. Dat is authentiek. Het Chinese gezelschap kon bevestigen dat er veel origineels in te herkennen is waaronder het geluidsbandje waar de koks op te horen zijn. ”Het eten voor die dikke is klaar.’

Het aantal restaurants loopt sinds jaar en dag terug. Wat je nu ziet is dat Chinezen zich op snackbareigenaarschap werpen. Bij mij om de hoek in Overvecht zit er ook een. Arno. Je kunt aan de ene kant van de zaak friet halen en aan de andere kant Chinees. Aardige mensen. Zij komen uit Wenzhou. Dit is een miljoenenstad die onder Shanghai ligt. Ongeveer 70 procent van alle Chinezen in Nederland (en Europa) komt hier vandaan. Waarom weet ik niet precies maar dat wil ik graag gaan uitzoeken. Ik was toevallig een jaar geleden zelf in Wenzhou om een vriend te bezoeken. Een Nederlander die daar in zaken is gegaan. Hij vertelde dat de stad omringd is met bergen en dat het contact met de buitenwereld daarom altijd minimaal is geweest. Derhalve is het Communisme ook grotendeels aan ze voorbij gegaan. Zelfredzaamheid, ondernemerschap en kapitalisme waren daar geen vreemde woorden ook niet toen Mao aan de macht was en hij duizend bloemen liet bloeien. Het wordt wel de geboorteplaats van het kapitalisme in China genoemd. Ik heb nog nooit zoveel Mercedes Benzen, BMW’s en Audi’s zien rijden als daar.

Nu las ik vandaag in het Financieele Dagblad dat China Griekenland de helpende hand gaat toesteken. Wen Jiabao was er op bezoek en de Chinezen blijken wel de Griekse staatsobligaties te willen kopen. Een signaal van vertrouwen? Europese banken hebben net hun portefeuilles opgeschoond van deze Griekse schatkistpapieren. Ook investeert Peking in Griekse havensteden omdat zij in dit land de draaischijf voor de export van China naar Zuidoost- en Oost-Europa zien. Dan is er daar ook vast en zeker ruimte voor een paar Chinese restaurants. Misschien dat de overtollige restauranthouders wel naar Griekenland willen om daar hun geluk te beproeven? Het zou mij niet verbazen. Ik heb op de meest vreemde plekken heerlijk Chinees gegeten. Chinezen houden nu eenmaal van Chinees eten en waar ze ook ter wereld verschijnen om het Amerikaanse schuldpapier te investeren, eten zullen ze.

Zie hier het kaartje met Chinese resteaurants in de stad Utrecht waaronder die in Overvecht. De meeste ken ik overigens niet. Eet smakelijk in ieder geval!

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Naar de Chinees in Overvecht

  1. Pingback: Roeien met de riemen die je hebt | Dorpspomp Overvecht

  2. Pingback: 2010 in retrospectief | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

