Goud gevonden in de Achterhoek


Nederland en wijn produceren klinkt hetzelfde als op zonvakantie naar Siberie. Maar schijn bedriegt zo leerde ik vandaag in de Acherhoek op Wijnhoeve Kunneman.  Daar was ik te gast bij wijngaardier Jan Zieverink die sinds 2003 wijn verbouwt. In de stal waar een paar jaar geleden nog varkens rondliepen vertelde Zieverink alles over het verbouwen van wijn. Een man met passie en hart voor zijn druiven.

Wat je veel hoort en leest is dat door het veranderende klimaat er nu wijn verbouwd kan worden in Nederland. De crux zit in het druivenras dat je teelt. Bij Zieverink vind je niet de traditionele rassen zoals de Merlot en Cabernet-Sauvignon maar de Johanitter en de Solaris. Dit zijn speciaal gekweekte hybride rassen die resistent zijn voor allerlei schimmels waardoor er biologisch gewerkt kan worden. Ze zijn speciaal geteeld voor Noord-Europa.

2010 is een slecht jaar omdat er weinig zon is geweest en het veel heeft geregend. De rode druiven zijn voor een groot gedeelte (zie foto’s) zo goed als verloren maar de witte doen het goed omdat deze beter met minder zon kunnen leven.

De wijn uit de Achterhoek is echt lekker, ik heb er vijf geproefd. Een paar flesjes gaan mee terug naar Overvecht! Een mooie ontdekking, zo wist ik bijvoorbeeld niet dat Gelderland het wijngebied van Nederland is. Prijzenwinnende wijnen komen er vandaan. Zo heeft de Solaris een gouden medaille in Duitsland gewonnen. Achterhoeks Goud. De wijn wordt nu in top-resteuarants geschonken en KLM serveert het als je business class vliegt.

Wat het helemaal goed doet, met name bij toeristen, zijn de wijnen die een mooie Achterhoekse naam meekrijgen: Uutbloaz’n en Weerkomm’n.

Binnenkort ga ik nog eens praten met Jan om een uitgebreid artikel te schrijven met alle informatie die ik inmiddels heb vergaard.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Buiten Utrecht en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Goud gevonden in de Achterhoek

  1. Nederlandse wijnen zijn over het algemeen van een bedenkelijk niveau. Maar er zijn Nederlandse wijnboeren die een goede selectie hebben gemaakt van de druivenrassen die ze willen gebruiken. Een goede selectie staat aan de basis van een goede wijn.

    • openogen zegt:

      Ik had ook zo mijn vraagtekens bij het niveau van de Nederlandse wijn. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een wijn van Nederlandse bodem geproefd. Nu ik er wel een vijftal heb geproefd kan ik alleen maar mijn pet afnemen voor de Achterhoekse wijnboeren. Enthousiast en professioneel. Niet alle vijf vond ik even lekker maar de twee die in Duitsland prijzen hebben gewonnen zijn zeer zeker aan te raden.

Geef een reactie

