Italiaanse toestanden in Overvecht


In een aantal Italiaanse steden staakte de vuilophaaldienst eerder dit jaar en het gevolg was dat de openbare ruimte veranderde in een openbare vuilstort. Uiteindelijk deed Silvio Belusconi tijdens de verkiezingscampagne de belofte dat hij het probleem zou oplossen. Deze Italiaanse toestanden werden breed uitgemeten in de media. Hoe het precies is afgelopen is mij niet bekend. Misschien dat ons vuinis nu wel in Napels wordt gestort waar de zwerfkatten de baas zijn op resten van wat ooit een stad moet zijn geweest…

Het ophalen van het vuilnis is een vanzelfsprekendheid. Je denkt er niet bij na, net zoals de zon dagelijks opkomt en ondergaat wordt het vuilnis op maandag en donderdag opgehaald. Soms gebeurt het dat het vuilnis blijft liggen, bijvoorbeeld als de ophaaldag valt op een vrije dag. Toch zetten mensen dan hun vuilnis dan aan de weg. Bij mij in de flat dumpen mensen dan hun zak in het portiek. Gevolg is dan dat een stinkende berg de deur naar de fietsenstalling blokkeert.

Tegenwoordig zit er als het goed is minder afval in de zak omdat de Gemeente Utrecht heeft bedacht burgers het plastic afval apart gehouden dient te worden van de rest van het afval. Ik doe al goede burger braaf mee. Dit resulteert in een flinke afname van het afval dat in de vuilnisbak gaat. De zak waar het plastic afval in gaat zit daarentegen snel vol. Deze dien je zelf naar een van de daar toe bestemde plastic afvalbakken te brengen. Dit wilde ik dus doen maar toen trof ik een volle bak aan. Italiaanse toestanden.

Italiaanse toestanden

Wat ik persoonlijk een interessante constatering vind is dat er zoveel plastic bij het afval zit. In de voedingsindustrie is platic populair als verpakkingsmateriaal. Het is dus eigenlijk maar goed dat dit apart wordt ingezameld. Mits het wordt hergebruikt natuurlijk. Een andere observatie is dat de Gemeente het zichzelf makkelijk maakt omdat de burgers hun eigen plastic weg moeten brengen. Op zich niets mis mee en in den beginne ging het om een proef. Toen ik in Luxemburg-stad woonde tijdens mijn stage bij het Europees Parlement werd het afval ook gescheiden. Daar ging alles in twee of drie verschillende zakken die werden opgehaald. Als je iets in een zak deed wat daar niet in thuis hoorde kreeg je een waarschuwing en daarna een boete. Zo kan het dus ook.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

