Het einde van de blauwwitte bus


Deze week werd bekend dat GVU en Connexxion de strijd om de aanbesteding voor het openbaarvervoer in de regio Utrecht hebben verloren. Dit werd breed uitgemeten op blogs en in andere media. De concessie gaat naar het Rotterdamse Q-buzz dat  volgens de BRU die de aanbesteding heeft uitgeschreven de betere diensten kan leveren tegen een scherper tarief. Qbuzz neemt het personeel voor een groot gedeelte over maar zal wel grootscheeps nieuw materieel inslaan. Waarschijnlijk kom je dan over een tijd de blauwewitte bussen tegen in een of ander Oost-Europees land.

Vanaf 11 december 2011 zal het vertrouwde aanzicht van de blauwwitte bus uit het straatbeeld verdwijnen, neem ik aan. Immers, met de komst van een nieuw bedrijf verandert in ieder geval het logo en de huisstijl. Een lezer attendeerde mij op het onderwerp van Qbuzz dat ik op het blog niet heb behandeld. Over Qbuzz en de komst van hybride bussen worden levendige discussies gehouden. Zo ook op het volgende forum.  De voertuigen zullen met uitzondering van de witrode trams geelgrijs worden volgens een van de leden. Er rijden al geelgrijze bussen rond in Utrecht dus dat zou dan goed aansluiten. Maar op een andere forum las ik dat de kleurstelling van de bussen wordt bepaald door de aanschaf. Dus hoe de bus er uit komt te zien hangt af van waar de hybride bussen worden aangeschaft. En dat is nog niet bekend.

Verder schrijf Qbuzz het volgende in het persbericht: ‘Nieuw is ook de invoering van een regionaal abonnement waarbij de klanten zonder drempels gebruik kunnen maken van een mix van auto, fiets en het openbaar vervoer. Hiermee biedt Utrecht haar klanten een volwaardig alternatief voor de auto.’ Ben benieuwd of automobilisten zonder verdere maatregelen te porren zijn om de auto te laten staan.

Het einde… 

Het bovenstaande plaatje komt van de volgende bron.

Overigens schreef NRC Handelsblad  donderdag over het onderwerp verplichte openbare aanbesteding. Utrecht is de eerste van de vier grote steden waar dit al is gebeurd. In Den Haag maakte de wethouder deze week bekend dat per 1 januari 2012 openbaar aanbesteed moet worden. Den Haag loopt dan net als Utrecht voor de troepen uit. In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet valt te lezen dat Den Haag, Rotterdam en Amsterdam 120 miljoen euro moeten bezuinigen op openbaar vervoer. De redenatie is dat dit bedrag terugverdient kan worden door de aanbesteding openbaar te doen. Daar denken de wethouders anders over. Ik ben benieuwd wat er in Utrecht van het openbaar vervoer terecht komt.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Omstreken en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het einde van de blauwwitte bus

  1. Pingback: Connexion stapt naar de rechter | Dorpspomp Overvecht

  2. Pingback: 2010 in retrospectief | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

