Het best bewaarde geheim van Overvecht


Social Media zijn hot is de platitude die je deze dagen veel hoort. Hyves is Neerlands grootste en bekendste sociale netwerksite. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik onlangs na heel veel moeite mijn account heb opgeheven. Ontvrienden. Hyves werd in 2004 opgericht en zegt 10,3 miljoen gebruikers te hebben. Onlangs las ik in de krant dat het bedrijf in de mobiele telefonie stapt.  Een hardnekkig gerucht wil dat Hyves zichzelf in de etalage heeft gezet. Misschien wel de grootste concurrent van Hyves is Facebook. Ook heel populair en Amerikaans. Momenteel draait in de bioscoop de film ‘The social network’ waarin de hoofdpersoon gemodelleerd is naar de oprichter van Facebook, inmiddels multimiljardair Mark Zuckerberg.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over Twitter, LinkedIn, Foursquare, Digg, Stumble up on, Flickr, vele blogs, microblogs en tal van andere toepassingen. Als je wilt kun je er de hele dag mee bezig zijn. Het houdt de gemoederen bezig. Nadat gebruikers social media massaal hebben omarmd volgen bedrijven en de overheid. Zij willen de boot niet missen. Online moet nu ook aan de reputatie worden gewerkt van organisaties. Daarnaast zijn er commerciele kansen getuige de marktwaarde van Facebook. Social Media zijn een goudmijn voor marketeers.

 Fort aan de Klop.

Enfin. Mijn blogposts zijn niet onopgemerkt gebleven en zo werd ik dinsdag 26 oktober uitgenodigd om in Fort aan de Klop deel te nemen aan een bijeenkomst met als titel: Digitaal netwerken in Overvecht. De ‘internet doctor’ Rene Jansen (Hoogleraar internetstrategie en eigenaar van winkwaves.com) vertelde een aantal interessante zaken. Zo liet hij in zijn presentatie zien, je zou het bijna vergeten, dat internet en gebruik van websites relatief nieuw zijn. Multinational Unilever presenteerde de wereld halverwege de jaren 90’ van de vorige eeuw haar eerste website. Te lezen viel de briljante tekst. Welkom op de website van Unilever. Rond 2000 toen de dotcombubbel op knappen stond en Nina Brink binnen liep met World Online ontstonden de zogenaamde ‘rich applications’. Anno nu is er sprake van ‘mash-ups’ op het internet en websites. Informatie delen is heel gewoon en de ongelofelijke hoeveelheid data die beschikbaar is wordt te pas en te onpas gedeeld terwijl allerlei nieuwe initiatieven als paddestoelen uit de grond schieten.

Andere sprekers waren Yves Vermeulen van Mitros en Rinda den Besten, wijkwethouder voor Overvecht. Vermeulen vertelde over de wijktelevisie (U in de wijk) die in onder andere Overvecht wordt gemaakt door burgers. Ja, burgerjournalistiek.  Ik meende laatst al een paar keer een camera ploegje te zien. Overvecht komt vaak negatief in het nieuws en daarom mogen de bewoners filmpjes maken. Dat is in het kort waar het op neer komt. Allemaal leuk en aardig maar de bewoners van Overvecht weten toch zelf wel dat zij prettig wonen en dat het niet zo bar en boos is als je in de media voorgeschoteld krijgt?

Rinda den Besten stak van wal over haar Twitter gebruik. Ik neem mij voor om haar te volgen.

Nu kom ik aan bij de titel van deze blogpost. ‘Het best bewaarde geheim van Overvecht.’ In de oude media had dit niet gekund want daar begin je met het nieuws. En het best bewaarde geheim impliceert dit. Dit is nieuwe media en ik zet het nieuws lekker onderin. De kop is bedoeld om lezers te lokken.

In een van de filmpjes die Vermeulen het publiek liet zien werd de Joodse begraafplaats in Overvecht getoond. De begraafplaats vind je als je bij de Rode brug (op de scheidslijn met Ondiep) afslaat het Zandpad op. Het is ongeveer ten hoogte van waar de woonboten lees hoerenboten beginnen. Een grote groene deur biedt toegang. Ook begreep ik dat Joodse begraafplaatsen nooit geruimd worden in Nederland. In Antwerpen geldt dit niet en daarom begraven de Antwerpse Joden hun doden in Putte net over grens.    

Al met al een hele informatieve middag. Mijn beeld over medebloggers en online initiatieven in Overvecht zijn completer. Ik zie uit naar de uitnodiging voor de nieuw op richten Overvecht LinkedIn groep. Een uitstekend initiatief in het kader van Doe mee in Overvecht.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Het best bewaarde geheim van Overvecht

  1. elly zegt:

    ….ik mis je erg op Yammer….;-)

  2. Wilde Inkt zegt:

    Haha,

    Ik was bij Achmea koning passief Yammeren.
    Nu ben ik actief via Twitter. Maar ik mis Yammer ook hoor. Fijn kijken wat de collega’s zoal uitspoken.

  3. Pingback: Communicatie 2.0 | Dorpspomp Overvecht

  4. Pingback: 2010 in retrospectief | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

