Psst! Fietsje kopen?


Nederlanders fietsen graag en veel. Er zijn dan ook meer fietsen dan mensen in dit land schat ik zo in. Als ik in mijn eigen fietsenhok kijk tel ik maar liefst vier fietsen waar ik uit kan kiezen. Volgens cijfers van de Bovag werden er in 2006 1,3 miljoen fietsen verkocht. Daartegenover staat dat er in dat jaar 620.000 fietsen werden gestolen. Blijven ongeveer 700.000 mensen met een nieuwe fiets over. De andere 600 zoveel duizend komen bij een nieuwe eigenaar terecht. Dat mag je aannemen, getuige het aanbod op straat. Psst! Fietsje kopen?

Wat ik dan niet zo goed snap is dat er elk jaar weer zoveel en zelfs steeds meer nieuwe fietsen worden verkocht. Op een gegeven moment heeft elke Nederlander zijn schuur, tuin en balkon volstaan met fietsen zou je zeggen. En eigenlijk bestaat het fileprobleem dus ook niet. Fietsen genoeg.

Ik vergeet natuurlijk de fietsen die afgeschreven zijn. Veel fietsen belanden in de gracht, de bosjes of worden domweg verlaten bij het station om nooit opgehaald te worden. Snap ik ook geen snars van. Anderen worden vernield, zoals onderstaand exemplaar die al eeuwen bij Winkelcentrum Overvecht staat.

Dit is het einde.

Het is goed voor de economie zullen we maar zeggen. Net als met een lease auto moet men en masse het nieuwste modelletje scoren. Nu zijn electrische fietsen hip. Dan gaat het oude model terug naar de dealer. De fietsdealer wel te verstaan.

Mijn insteek is dat je een fiets koopt en die goed onderhoudt. Dan gaat hij jaren mee. Zo kon het zijn dat toen ik op kamers ging dat ik de fiets van mijn overgroot oma meekreeg. Het was een kloek model van voor de Tweede Wereld oorlog. Hij was langer dan de hedendaagse fietsen. Je kon er met gemak de hele dag op fietsen. Een heerlijk slagschip waar ik dan ook graag op reed. Met recht kan je daarvan zeggen dat ze zo niet meer gemaakt worden dezer dagen. Maar je raadt het al…Op een goede, nou ja, slechte dag was hij verdwenen. Met de drie sloten die bescherming moesten bieden en al, hupsakee in een busje geladen. Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt hoe goed je je rijwiel beveiligt, hij wordt toch wel gejat als de wil er is. Gewoon een nieuwe kopen anders kloppen de statistieken niet

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

