Hallo hoe gaat met jij?


Wat je leest is geen fout. Althans, het is een bewust gemaakte fout. Elke maandagavond wordt mij deze vraag gesteld. Uiteraard hoort er te staan: hallo, hoe gaat het met je? Seyfi (48) stelt mij de vraag. Hij is Bulgaar van origine en woont en werkt sinds tien jaar in Nederland. Samen met zijn jongere neef Berkant (34) komt hij na een lange dag werken in de bouw naar de bibliotheek in Lombok om Nederlands te leren.

In de bibliotheek zitten 20 vrijwilligers met een stuk of vijftig cursisten uit allerlei landen tussen de boeken in groepjes om de Nederlandse taal te leren. De cursus heeft als naam Mannen Ontmoeting Project en is georganiseerd door het ISKB. Afgelopen maandag was er een stroomstoring in een groot deel van Utrecht. Zo ook in de bibliotheek in Lombok. De mannen, gemotiveerd als ze zijn, waren allemaal netjes op tijd gekomen. Helaas waren er geen kaarsjes dus werd het spreekles in het donker. Bij binnenkomst zag ik geen steek omdat mijn ogen nog moesten wennen aan het licht. ‘Hallo, hoe gaat het met jij?,’ hoorde ik. ‘Ha, hallo, Seyfi. Goeie avond. Het gaat goed met mij. Dank je wel. En met JOU?’

Dat jij niet correct is krijg ik niet aan zijn verstand. Maar ach, zolang hij en zijn neef maar wat andere dingen oppikken dan ben ik tevreden. Ze willen zich graag redden omdat ze eigenaar zijn van hun eigen klussenbedrijf. Los van het feit dat het zware tijden zijn om in de bouwsector te werken krijg ik mooie anekdotes te horen.

Als je de taal niet machtig bent en je kent een bepaald woord niet dan leidt dit tot creatieve oplossingen. Neem nou een simpele kruiwagen. Je kent het woord niet en wil het toch gebruiken omdat je er een wilt lenen van je collega. Met je rudimentaire kennis van de taal kom je met de briljante vondst handmercedes op de proppen. ‘Kollega mag ik de handmercedes?’ In de bouwwereld weten ze nu wel wat je daarmee wordt bedoeld, een handmercedes.

Een ander maar minder fraaie is kipmuziek. Daarmee bedoelen ze een fluitende vogel. Het volgende probleem is niet van hen zelf maar van een kennis. Die wilde rundvlees hebben in de supermarkt. Met handen en voeden deed hij een rund na. Handen aan het hoofd met vingers als horens. Die inzet werd beloond. Het doet denken aan je eigen vakantie als je in een land bent waar je de taal niet spreekt.

 Bezuinigingen

Over vrijwilligerswerk gesproken. Dan moet ik denken aan subsidie, wat er meestal mee samenhangt. Laatst was ik in de Winkel van Sinkel waar het Oranje Fonds een dag had waar allerlei vrijwilligers bijeen kwamen die aan taalprojecten werkten. Het bovengenoemde project waaraan ik ook verbonden ben mocht ook komen. Ik sprak er een vrouw die voor Cumulus Welzijn werkzaam is.  Deze organisatie doet een hoop, waaronder projecten in Overvecht.

Of het in het kader van de bezuinigingen van het nieuwe kabinet is of dat dit een besluit is dat al eerder is genomen weet ik niet maar de computer cursussen die in Overvecht plaats hadden voor laagopgeleide mannen krijgen geen geld meer zei de vrouw. Cumulus organiseerde dit project altijd met subsidie. Nu doet de gemeente het. Mannen die les wilden in het gebruik van een pc konden terecht bij het Vader Rijn College waar professionals ze bijstonden. Nu de subsidiekraan is dichtgedraaid worden de lessen gegeven door vrijwilligers. Deze lessen vinden plaats nabij station Overvecht.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

