Online Dorpspomp


‘De dorpspomp, maar dan online.’ Dit is de titel van een artikel dat woensdag in de Volkskrant staat. Insteek van het artikel zijn initiatieven van verschillende media om ‘hyperlokaal’ nieuws te vinden. Een voorbeeld is internet platform overwoerden.nl. Een community manager van de Telegraaf Media Groep zit vier dagen in de week in een Woerdens cafe waar inwoners dan hun nieuws mogen komen brengen. Kennelijk zijn er meer van dit soort initiatieven in het land. De eigenaar van de krant van wakker Nederland keek goed naar de digitale dorpspleinen van de Twentsche Courant Tubantia. Daar valt zeer lokaal nieuws te lezen. Mijn idee. Kennelijk ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden. ‘We willen de oude dorpspomp van vroeger op internet brengen waar mensen hun verhaal vertellen,’ zegt Hans Berkhout in de VK die het initiatief in 2006 startte.

Punt voor de krantenboeren is hoe zij munt kunnen slaan uit deze activiteiten.  Immers, de hierboven genoemde dorpspleinen zijn reeds ter ziele gegaan. Weinig bezoekers en geen inkomsten. Er zijn tal van initiatieven (die ik overigens voor wat betreft Overvecht nog in kaart aan het brengen ben en waarover ik later verslag doe) en ik heb zo mijn eigen gedachten over je geld zou kunnen verdienen. Maar ik houd mijn kaarten nog tegen mijn borst! Ook kom ik binnenkort met een nieuw initiatief of een nieuwe rubriek, zo je wilt op mijn blog.

Dorpspomp Overvecht is nu een paar maanden in de lucht. De ene week verschijnen er meer berichten dan de andere week. Maar er verschijnen regelmatig berichten en dat is belangrijk omdat anders de lezers niet terugkomen. Er zijn vele miljoenen blogs op het internet te vinden maar slechts een klein deel vertoont sporen van activiteit over de recente periode. Ofwel mensen starten een blog die direct een zachte dood sterft.

Af en toe is het van belang om nog eens te herhalen voor jezelf waarom je doet wat je doet. Dit blog komt alleerst voort uit een combinatie van mijn nieuwsgierigheid en mijn liefde voor schrijven. Omdat ik geinterseerd bent in media en technologische ontwikkelingen begon ik, zij het een beetje laat, dit blog. Aan keuze om over Overvecht te bloggen liggen een aantal redenaties ten grondslag. In Overvecht wonen 30.000 mensen, evenveel als in een middelgrote provinciestad. Veel van deze steden hebben een regionale editie van een dagblad. Overvecht is een wijk en heeft geen aparte nieuwsvoorziening. Aangezien de oplage van geprinte media al jaren onder druk staan en op het internet allerlei mogelijkheden zijn om je te uiten ben ik ook dit blog gestart. Een nieuwsvoorziening voor Overvecht. Mensen houden van verhalen en in Overvecht zijn genoeg verhalen te vinden.

Een laatste reden voor het blog is om mijn bedrijf Wilde Inkt te promoten. Een visitekaartje op internet. Inmiddels zijn er ook fysieke visitekaartjes. Het bloggen heeft mij veel gebracht. Naast positieve reacties van mensen heb ik allerlei mensen ontmoet en ben ik bij bijeenkomsten geweest. Een avontuur dat nog niet ten einde is.

Blog on!

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Buiten Utrecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

