Ni Hao


C’est du Chinois, dat is een Franse uitdrukking die laat vertalen als: dat is Chinees voor me. Het is tevens de naam van de toneelvoorstelling waar ik woensdagavond heen was in het Utrechtse theater De Kikker.

De titel van het toneelstuk verwijst er naar dat sommige zaken niet of in ieder geval heel moeilijkt te begrijpen zijn. 5 acteurs die twee familie’s uit Shanghai spelen en die naar Nederland zijn geemigreerd staan op het toneel. Zij spreken slechts Manderijn maar zijn bereidt om hun toekomst in Nederland tot een succes te maken.

De acteurs leren je Manderijn. Het eerste woord is Ni Hao. Het publiek leert de Chinese woorden die op inventieve wijze worden uitgebeeld. In rap tempo wordt je Manderijnse woordenschat dan ook uitgebreid. Dan begin je te begrijpen wat de dieperliggende problemen van deze migranten zijn. En dat zonder dat er ook maar een woord in het Nederlands wordt gesproken.

Het is erg hekenbaar als je zelf wel eens in China bent geweest. De enorme plastic tassen met spullen die ze hier Turkentassen noemen. De platic water- en theebeker en meer van dat soort dingen. Het is geen makkelijke voorstelling maar wel erg leuk.

En zoals het echte Chinezen betaamt slijten ze aan het eind van de voorstelling DVD’s aan het publiek. Kun je thuis hun methode om het Manderijn te leren nog eens gebruiken.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

