UtrechtInc.


Achter elk voorwerp zit een verhaal. Zo ook achter de volgende foto waarop je een paarse wijnfles ziet. Wijn in een kek jasje wat feitelijk neerkomt op een goede marketing truc.

Het verhaal is als volgt. De wijn is afkomstig uit de Bijenkorf. Dit is een van de verkooppunten waar je deze wijn kunt kopen. Op de voorkant van de fles staat nummer 4 red en daaronder dat hij ‘gentle’ van smaak is. Eenvoud dus. Achterop staat een afbeelding die je kunt scannen met een zogenaamde QR-reader. Dit is een applicatie op je smartphone waarmee je dit soort codes kunt scannen (lees fotograferen) waarna je naar een internetpagina wordt geleid waar je meer informatie kunt vinden en tegelijkertijd ook een nieuwe fles kunt bestellen. Handig voor als-ie bijna leeg is. Ook staat de website van het bedrijf achter de fles vermeldt: 94wines.com.

Een bedrijf dat op een nieuwe wijze wijn aan de man probeert te brengen. Naar het schijnt is de wijn van 94wines erg populair in het Gooi.

Hoe kom ik hier bij? Voor het antwoord verwijs ik naar de titel van de blogpost. Juist. UtrechtInc.

Dit is een zogenaamde incubator die is gevestigd op de Uithof in Utrecht waar de Universiteit en Hogeschool van Utrecht grotendeels zijn gehuisvest. De incubator, waar jonge startende ondernemingen zoals 94wines gehuisvest zijn, is een initiatief van de gemeente Utrecht, de Provincie en de Universiteit. De ondernemers krijgen er advies op ondernemersgebied en kunnen met elkaar sparren en netwerken. Eigenlijk een soort van gesubsidieerd ondernemen.

Laatst was ik aldaar te gast op een bijeenkomst voor Utrechtse ondernemers. Zo leerde ik 94wines kennen. Omdat ik nieuwsgierig was kocht ik een fles. Niet via het internet maar gewoon in de Bijenkorf.

De reden dat ik naar de bijeenkomst voor Utrechtse ondernemers (Business alumni netwerk van de Universiteit Utrecht, lang leve LinkedIn) ging was Nalden. Wie? Nalden. Een blogger die een grote schare fans heeft verzameld. We hebben het dan over 500.000 duizend unieke bezoekers per maand. Het is in de blogosphere een fenomeen en ik was benieuwd, zeker nadat ik in de oude media een aantal verhalen over Nalden had gelezen.

Nalden begon met bloggen omdat hij wilde vertellen. Hij wilde delen met de wereld wat hij zoal tof vindt. Het bleek een schot in de roos. Hij schrijft vooral over consumenten gerelateerde zaken. Ik vind de nieuwe Nike Air Mex echt zo geweldig… Adverteerders staan dan ook in de rij om op zijn site te mogen adverteren. Dit doet Nalden door middel van Wallpapers omdat hij een hekel heeft aan banners en pop-ups. Wie niet? Deze wallpapers zijn op maat gemaakt. Deze manier heeft Nalden geen windeieren gelegd. Inmiddels is zijn blog zoals hij zelf zegt zijn speeltuin en heeft hij een hoop andere zaken lopen. Waaronder het bedrijf We Transfer wat een reactie is op we You sent it. Twee manieren om databestanden te verzenden op het internet. Ook hier weer de wallpaper adds.

Naast Nalden sprak Adre Olijslager, een interessante man die zeer veel ervaring heeft op het gebied van ondernemen en investeren. Als ik het goed heb onthouden is hij onder meer voorzitter van de vereniging voor venture capitalists. Hij liet zijn licht schijnen over het thema van de avond: de toekomst van het ondernemen. Hij gelooft vooral in de kracht van een goed fysiek product. Interessant want de meeste start-ups bij UtrechtInc en ook Nalden hebben hun activiteiten op het internet.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

