Winterweer


Als het flink sneeuwt en vriest dan komt Nederland langzaam tot stilstand. Treinen rijden niet meer omdat wissels bevroren zijn ondanks de genomen maatregelen door ProRail. En treinstellen blijken het te begeven vanwege de kou. Ook de snelweg moet je dan niet opwillen omdat er een file staat met een lengte van Groningen tot Limburg maal drie. Hoe zit dat dan met landen waar de winsters strenger zijn en bovendien langer duren? Neem Noorwegen waar ik afgelopen weekend was. Als daar hetzelfde gebeurt met het openbare leven als in Nederland dan is er de helft van het jaar sprake van een verplichte winterslaap. Dit is dus niet het geval. Het leven gaat ondanks de koude (-10 dit weekend) en de sneeuw (zeker 10 cm) gewoon door in Kristiansand.

Daar viel zaterdagnacht een flink pak verse sneeuw. Zondagochtend reden er de sneeuwschuivers en strooiwagens die de boel begaanbaar maakten. Een kleine sneeuwschuiver voor de stoepen en een grote voor de wegen. Het openbare leven kwam gewoon op gang. Bussen reden, vliegtuigen stegen op en ja, zelfs de treinen vertrokken. Het zou ook te gek voor woorden zijn als bij elk vlokje sneeuw de boel tot stilstand kwam. 

Overvecht

Dichter bij huis zie je ook de gevolgen van de gladheid. Twee kruisingen voor mijn flat zijn spekglad. Met name fietsers hebben daar last van. Op het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand maar de bocht is scherp. Fietsers gaan met de regelmaat van de klok onderuit. Als ik thuis werk hoor ik af en toe een klap en het geluid van een schuivende fiets. Is het links of rechts gebeurt? Gelukkig staat de onderuitgeschoven fietser snel weer op, klopt zich af en vervolgt de weg met de fiets aan de hand. Een andere beproefde tactiek is de bocht nemen door de voeten mee over het ijsoppervlak te laten schuiven. Ook auto’s hebben moeite om vanuit stilstand op te trekken vanwege het ijs. De wielen hebben geen grip. Het is de truc om juist rustig te doen met gas want als je het pedaal flink indrukt kom je niet vooruit, zo merkte ik gisteren zelf. En als je dan toch grip hebt op enig moment maak je een draai van 180 graden.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Buiten Utrecht en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

