Kees van Dongen


In het Boijmans van Beuningen in Rotterdam kun je de tentoonstelling van de kunstenaar Kees van Dongen (1877-1968) bekijken. ‘De grote ogen van Kees van Dongen.’ Ik had nog nooit van deze kunstenaar gehoord, laat staan dat ik zijn werk kende. Van Dongen werd geboren in Rotterdam maar bracht een groot deel van zijn leven door in Parijs. Ook maakte hij verre reizen naar Spanje en Marokko. Zijn schilderijen zijn zeer kleurrijk. Hij schilderde graag vrouwen en die beeldde hij dan af met grote ogen. De tentoonstelling kun je zien tot 23 januari en ik denk daarom dat het zo druk was. Door de drukte kon ik geen kiekje schieten vandaar dat de afbeelding hieronder komt van de site van het museum.

Le doigt sur la joue (De vinger aan de wang) circa 1910.

Vanaf 1906 schilderde Kees van Dongen voornamelijk portretten van vrouwen, waarbij hij zijn modellen bij voorkeur in gewaagde, felle kleuren en op een sensuele wijze uitbeeldde. Het schilderij behoort tot de hoogtepunten uit de fauvistische periode van Van Dongen. Het werk werd in 1911 voor het eerst tentoongesteld in de Parijse galerie Bernheim-Jeune en zal kort daarvoor gemaakt zijn. Bron: site Boijmans van Beuningen.

Verder heb ik wel een paar kiekjes geschoten van onder andere een expositie van Hella Jongerius. De vazen waarmee zij in het Boijmans exposeert staan weer fier overeind nadat ze een tijdje terug door een fraaie strike waren omvergehaald door een vrouw die onwel werd en ineen zeeg tussen de vazen. Jongerius doet aan industrieel ontwerpen. Deze tentoonstelling is ook de moeite waard. Op weer een andere foto zie je glas in lood en dit is de derde tentoonstelling in het Boijmans. Dit is van de kunstenaar Johan Thor Prikker. Als je dan nog energie over hebt kun je door de kunstgeschiedenis heen wandelen, uit elke periode hangt iets. Bij afdeling Realisme hingen wat doeken van Charlie Toorop en daar maakte ik ook een foto van. Op de afbeelding staat ook Gerrit Rietveld (de man met de dikste kop).

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Buiten Utrecht en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

