Wolven in Overvecht


In mijn flat woont een man met drie poolhonden. Het is een vriendelijke man van een jaar of vijftig, schat ik in. Mijn huisgenoot E. en ik noemen hem altijd de husky-man. Drie maal per dag maakt hij met zijn honden hetzelfde ommetje door de buurt. In zijn ene hand heeft hij steevast een sigaretje, in de andere de drie lijnen van zijn poolhonden.

Mensen zeggen wel eens dat honden op hun baasje lijken. Soms is dit waar maar in het geval van de buurman gaat deze volkswijsheid niet op. De buurman heeft een gemillimeterde coup en meestal een stoppelbaard die een peper en zout gloed onthult terwijl zijn honden een prachtige volle en glanzende vacht hebben. Met een beetje fantasie lijkt het net een roedel wolven. Het is een vertrouwd beeld: de buurman met zijn poolhonden. Op een gegeven moment is dit beeld verworden tot een vanzelfsprekendheid, een wetmatigheid, net zoals het opkomen en ondergaan van de zon.

Zo nu en dan kom ik hem tegen in de lift en dan maken we een praatje. Huisgenoot E. is bang voor honden en probeert te vermijden te gelijker tijd met honden in de lift te staan. In het bijzonder zijn honden omdat het er gelijk drie zijn. Als je net boodschappen hebt gedaan en je staat met je tas in je hand in de lift worden zijn husky’s gek van geur. Dan maakt de buurman altijd een grapje met als strekking dat je maar moet oppassen voor de sappige worst die tussen de boodschappen zit.

Toen ik laatst de buurman weer tegen het lijf liep constateerde ik dat hij een husky miste. Er was er een ziek geweest. Kennelijk gaan honden ook dood aan kanker. De buurman had haar in de gang aangetroffen waar ze haar laatste adem uitblies na een inwendige bloeding. Ik vond het een droevig verhaal en het beeld klopte niet meer. Het trojka was nu een duo.

Leven en dood zijn als de uiteinden van een hoefijzer. Het zijn elkaars tegenpolen maar zijn onlosmakelijk verbonden en liggen soms dichter bij elkaar dan je wil zien. Nu zag ik dat het leven weer de overhand heeft genomen in het universum van de husky-man. Hij loopt weer rond met een trojka. Een kleine pup vergezelt zijn twee oudere sledehonden. De buurman is druk bezig om zijn pup op te voeden. Bij de portiek van de flat lagen afgedankte kussens bij het vuil. Vier rode kussens. De buurman was opgetogen en pakte de kussens: voor de jonge husky om aan gort te scheuren.

Husky pup die door Overvecht loopt en thuis kussens verscheurt.

De foto is afkomstig van een site waar je Siberische husky pups kunt adopteren.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wolven in Overvecht

  1. Pingback: Tweets that mention Wolven in Overvecht | Dorpspomp Overvecht -- Topsy.com

Geef een reactie

