Over Bol.com en de Long Tail


Op teletekst las ik het nieuws dat internetwinkel Bol.com gaat samenwerken met rivalen en over 2010 een recordomzet heeft geboekt. Drie miljoen mensen in Nederland en België bestelden voor 318 miljoen aan spullen. Een stijging van 40 miljoen euro ten opzichte van 2009. In dit jaar nam investeringsmaatschappij Cyrte Investments een groot belang in Bol.com. Voorlopig is en blijft het de plek waar de Nederlander met overgewicht zijn editie van Lekker slank met dokter Frank bestelt. Dit bleek namelijk een van de best verkochte producten over 2010.

Onlangs bestelde ik zelf ook een boek (van de tijgermoeder) bij Bol.com. Dit doe ik met enige regelmaat en eigenlijk ben ik daarover zeer te spreken. Maar dit maal dit duurt het erg lang. Zo lang dat ik zelfs een mailtje ontving met daarin excuses van Bol.com. Ik denk dat het boek uit de VS moet komen.

In 2008 liep ik stage bij het ANP. Ik interviewde Daniel Ropers, algemeen directeur van Bol.com over zijn bedrijf en de Long Tail theorie. Het interview werd echter nooit gepubliceerd. Daniel Ropers is een man die met overgave spreekt over zijn bedrijf en de mogelijkheden van het internet voor retailactiviteiten. Inmiddels is het hoofdkantoor verhuisd van Nieuwegein naar Utrecht. Het staat in de buurt van de Douwe Egberts fabriek. Aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal staat het hoofdkantoor van Fonq.nl. Een andere retailer op het internet. Ook daar heb ik gesproken met de directeur, Patrick Kerssemakers. Lees dit verhaal op Sprout.nl

Bol.com groeit gestaag verder en heeft een riante marktpositie

De foto komt van de site van Het Parool waar je een artikel vindt dat gaat over Cyrte Investments en het belang in Bol.com. Dan nu het artikel.

Het succes van Bol.com is het effect van de ‘lange staart’

Nieuwegein – Het kantoor van Bol.com-directeur Daniel Ropers biedt een pontificaal uitzicht op een enorme hijskraan. Er wordt gewerkt aan de autoweg waarop het kantoor uitzicht biedt. Bol.com timmert sinds 1999 aan de weg (Zie inzet Bol.com). Eerst als onderdeel van het Duitse mediaconcern Bertelsmann en sinds 2003 als zelfstandige mediawinkel. Het grote succes van Bol.com is volgens Ropers het enorme aanbod van 1,8 miljoen producten. ,,We hebben alles, we weten alles en we zijn overal. We willen de beste winkel worden die er is,’’ zegt Ropers.

In de vensterbank ligt een stapeltje boeken. Bovenop ligt het boek The Long Tail van Chris Anderson uit 2006. Daarin beschrijft de auteur hoe de komst van het internet zorgde voor een revolutie in wereld van de retail. ,,Wij zijn het levende voorbeeld van de theorie van Anderson,’’ zegt Ropers. Hij vertelt enthousiast dat hij het boek bij wijze van spreken zelf had kunnen schrijven.

Long Tail

De essentie van de ‘Long Tail’ is het onbeperkte aanbod. ,,Een klant moet bij ons altijd kunnen vinden wat hij zoekt,’’ vertelt Ropers. Een traditionele boekwinkel koopt slechts in wat deze verwacht te verkopen. ,,Een Bruna of AKO heeft misschien duizend boektitels, een grote boekhandel heeft een voorraad van ongeveer twintigduizend boeken en wij hebben een aanbod van ruim een miljoen boektitels. Als je daar het aanbod van Nederlandstalige tweedehands boeken bij optelt kom je uit op bijna twee miljoen boektitels,’’ vertelt Ropers. In theorie biedt Bol.com alle Nederlandse boeken aan die sinds 1969 met invoering van de ISBN-nummering zijn uitgegeven.

Sinds Bol.com vorig jaar met de verkoop van tweedehands boeken is begonnen overtrof het de eigen verwachtingen. In een jaar tijd werden er meer dan een half miljoen exemplaren verkocht. ,,Dit betekent niet de dood in de pot voor tweedehands boekwinkels en antiquariaten, zegt Ropers, integendeel. Zij kunnen hun aanbod via onze site aanbieden aan onze klanten. Wij ontvangen slechts een kleine percentage (een euro per boek en vijftien procent van de verkoopprijs, red.) als vergoeding omdat we vraag en aanbod bij elkaar brengen.’’ Voordeel voor de antiquariaten is dat zij minder afhankelijk zijn van wie hun winkel binnenloopt. Dit is ook een aspect van Anderson zijn Long Tail theorie: winkeliers kunnen zich via het internet ontrekken aan de tirannie van de plaatselijkheid.

,,Zelfs als we maar een of twee exemplaren van een boek verkopen kom je op een grote omzet uit dankzij het enorme aanbod,’’ zegt Ropers. Als je de ‘Long Tail’ in een grafiek uitzet met op de verticale as het aantal verkochte exemplaren en op de horizontale as het aanbod, gesorteerd op verkoopaantallen, krijg je een curve met een ‘lange staart’. De curve begint hoog omdat de bestsellers als Harry Potter en De Vliegeraar nu eenmaal veel verkopen, er zijn er echter niet zo veel van. De curve vlakt dan af en eindigt in een ‘lange staart’ die de horizontale as nadert, met honderdduizenden artikelen die dat jaar slechts één of twee keer zijn verkocht.

,,Als maar genoeg mensen de weg naar onze winkel weten te vinden wordt de staart vanzelf dikker. Want voor elk boek is wel een koper te vinden,’’ zegt Ropers. De sleutel daartoe is volgens hem ontsluiting. Het assortiment moet makkelijk te doorzoeken zijn want klanten moeten een product kunnen vinden ook als ze niet precies weten wat ze zoeken. ,,Al onze klanten weten bij elkaar meer dan de beste boekverkoper, vandaar dat we hun kennis steeds meer zichtbaar maken op onze site: klanten kunnen aanbevelingen doen en recensies schrijven,’’ legt Ropers uit. Die aanbevelingen en recensies verschijnen dan naast het product waar de klant op klikt. ,,Zonder het internet kun je die kennis niet mobiliseren en komen mensen niet op die buitennissige producten uit die het best bij hun smaak passen,’’aldus Ropers.

Onbeperkte schapruimte

Bol.com heeft geen last van beperkte schapruimte zoals de traditionele winkels. Welke winkel kan nu 1,8 miljoen producten op voorraad hebben? ,,Wij hebben verspreidt over de wereld 240 leveranciers die een bestelling naar één van onze twee pakhuizen sturen. In principe hebben we zelf niets op voorraad,’’ zegt Ropers. Binnen 24 uur is het product in de meeste gevallen in huis, behalve als het om een buitnissige Japanse CD gaat want die doet er iets langer over.

De mediawinkel uit Nieuwegein is altijd op zoek naar nieuwe producten om het assortiment uit te breiden. ,,Dit betekent echter niet dat we ook zoals Amazon.com, wasmachines gaan verkopen. We zijn en blijven een mediawinkel,’’ zegt Ropers. Over de Kindle (het E-boek) van Amazon is Ropers positief. Bol.com bekijkt de mogelijkheden van he E-boek voor de Nederlandse markt.

Ondanks alle publieks- en juryprijzen die Bol.com in de loop der jaren ontving voor beste internetwinkel is Ropers nog niet tevreden. ,,Het kan altijd beter,’’ zegt hij. Als 97 van de 100 klanten tevreden zijn omdat zij hun bestelling op tijd in huis hadden zijn er drie ontevreden. Bol.com wil de allerbeste zijn.

Over Bol.com (Kader)

In 1998 richt het Duitse mediaconcern Bertelsmann, dat bekend is van boekenclub ECI, Bol.com (Bertelsmann Online) op. Bol.com, dat ook in andere landen actief was schreef in de eerste jaren alleen rode cijfers. De tactiek was een groei van omzet zonder dat naar de winst werd gekeken. In 2000 werd Daniel Ropers algemeen directeur van Bol.com Nederland. Bertelsmann verkocht in 2003 het Nederlandse Bol.com wat als zelfstandige onderneming verder is gegaan onder dezelfde naam. ,,We hebben veel geinvesteerd om bol.com als merk bekend te maken, en dat is zeer goed gelukt. Bol.com staat nu voor betrouwbaar en gemakkelijk winkelen van mediaproducten, daarom hebben we die naam aangehouden,’’ zegt Daniel Ropers.

In 2003 boekte het bedrijf voor het eerste winst. In 2005 breidt de onderneming zijn assortiment uit van boeken naar consumenten elektronica. In 2007 bedraagt de omzet 171 miljoen euro. Dat is een groei van ruim zestig procent ten opzichte van het voorgaande jaar. En in 2008 verwacht het bedrijf wederom een sterke groei van de omzet te bereiken.

Bij het bedrijf werken 210 mensen en er zijn 1,8 miljoen producten te koop. Per dag heeft de site 200.000 bezoekers, wat neerkomt op 73.000.000 miljoen bezoekers per jaar. Ongeveer veertig procent van de verkoop bestaat nog steeds uit boeken. Entertainement (CD’s, DVD’s, Games, en bordspellen) is goed voor dertig procent en electronica, mobiele telefoons, en PC-accessoires voor de overige dertig procent. Er waren in 2007 zo’n 1,6 miljoen klanten die acht miljoen artikelen kochten en daarmee is het de grootste webwinkel van Nederland. De Duitse investeerders Holtzbrinkck en Weltbild zijn eigenaar van Bol.com. Holtzbrinck is tevens eigenaar van de datingsite Parship.nl.

Over de The Long Tail theorie (kader)

Chris Anderson is hoofdredacteur van het tijdschrift Wired dat over technologie schrijft en de invloed ervan op de economie en cultuur. Hij schreef in eerste instantie een artikel over de Long Tail dat al snel furore maakte. Later werkte hij het uit in boekvorm. Het kwam in 2006 als vertaling op de Nederlandse markt onder de titel: The Long Tail. Waarom we in de toekomst minder verkopen van meer.

Het internet biedt ondernemers de kans meer consumenten dan ooit te bereiken. Vanwege de onbeperkte opslagruimte kunnen er in princiepe een bijna eindeloze hoeveelheid producten in het assortiment worden gevoerd. Aan de andere kant biedt het internet consumenten de kans om de plaats van producent in te nemen. Denk aan het succes van Youtube en Myspace. Dat noemt Anderson in zijn boek de democratisering van de productiemiddelen. Zo komt het dat wat vroeger de economie van de schaarste was nu verandert in een economie van overvloed. Waar vroeger de hits van belang waren voor de inkomsten van platanmaatschappijen en filmstudio’s is dit nu miner het geval.

Zo kan een artiest zich onttrekken aan het keurslijf van de muziekindustrie door zelf een filmpje te maken en op internet te zetten. Een camera kost bijna niets en de buzz zal zorgen voor de reclame.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s