PvdA-roos


De PvdA en de rode roos zijn onafscheidelijk.

Utrecht – Uit de grauwe sluier die boven de stad hangt komt miezer. De mensen lopen snel, weggedoken in hun kraag en gewapend met een paraplu, naar hun volgende stop. De boodschappen moeten toch worden gedaan. Weer of geen weer.

Op de stadhuisbrug krijg ik plotseling een rode roos in mijn hand gedrukt. Huisgenoot E. krijgt er ook een. Een breed glimlachende jongeman met een grote bos rozen om uit te delen reikt de bloem aan. ‘Mag ik u deze roos aanbieden? En een prettig weekend nog,’ zegt hij opgewekt. Alsof de miezer er niet is en de zon schijnt.

Vooruitgeschoven post

De jongeman draagt een rood windjack. Ideaal voor deze weersomstandigheden als je campagne voert. Hij is de vooruitgeschoven post want een paar meter achter hem staan zijn collega’s bij een standje. Ze drukken argeloze voorbijgangers een folder in de hand met daarin de standpunten van hun partij voor de komende verkiezingen. Voorop staat de lijstaanvoerder van de sociaal-democraten in Utrecht. Hij kijkt een beetje glazig en spreekt tot de lezer: ‘Gelijke kansen creëren, daar gaat het om.’ Wie is het daar nu mee oneens?

Folders

De andere politieke partijen hebben ook een kraampje. Huisgenoot E. en ik hebben er een sport van gemaakt om zoveel mogelijk van de folders in bezit te krijgen. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook voor de toekomst kiezen op 2 maart. Dan moet je je stem geven aan GroenLinks. Of je stemt op de VVD. Zij stellen dat ‘minder overheid minder belasting is’. Alleen de PVV en de SGP ontbreken nog.

‘Geen idee waar ik op ga stemmen,’ zegt huisgenoot E. terwijl wij de politieke marktplaats achter ons laten. Misschien wel de PvdA, oppert ze. Op de vraag waarom antwoordt ze: ‘een mooie roos van een mooie jongen.’

De PvdA deelt rozen uit en verwerkt de bloem in het logo.

Van oudsher is de roos het symbool van de PvdA.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op PvdA-roos

  1. Géke de Wilde zegt:

    Bijna niemand weet waar er morgen op wordt gestemd. Laat staan dat men weet wat de provincie zoal doet en wat het nut is. Wij mij betreft een overbodige en dure tussenoverheid. Gisteravond gezien hoeveel geld ze onopvallend en zonder publieke controle via belastingopslagen hebben binnengeroeid en oppotten. Het beste wat je schijnt te kunnen doen om de provincie weg te krijgen is niet te gaan stemmen. Historisch lage opkomst versterkt dan de toenemende discussie over afschaffing. Misschien ga ik dat maar doen, niet stemmen dus.

  2. Wilde Inkt zegt:

    Het is natuurlijk vreemd dat je stemt voor de Provinciale Staten, de bestuurslaag waar je het minst van merkt normaal gesproken. Tenzij er een weg door je tuin wordt gelegd. Maar omdat indirect de leden van de Eerste Kamer worden gekozen staat er weer wat op het spel. Te weten, het al dan niet slagvaardig functioneren van het minderheidskabinet Rutte. Net weer de lijsttrekkers op tv gezien, wat me niet kon interesseren. Sommige partijen, waaronder de PvdA, zetten hun nummer 1 in terwijl die niet verkiesbaar is.
    Ik heb eerlijk gezegd ook niet echt een idee. Het zicht op wat de Provinciale Staten in Utrecht doen ontbreekt mij in zijn geheel. Laat staan waar de verschillende partijen voor staan. Van de folders word je ook al geen steek wijzer. Hele loze retoriek. Als niet stemmen tot afschaffen leidt…Is dat dan zo veel beter, een bestuurslaag minder?
    De stembus is zo dichtbij dat ik wel even langs loop, denk ik.
    Succes met de keuze.

  3. Pingback: Fietsen, bier en permanente campagne door de PvdA in Utrecht | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

