Groen, groen Overvecht


Elke lente verbaas ik mij er weer over hoe groen Overvecht is. Een ware explosie van bloesem, bloemen en groene blaadjes heeft eind maart plaats. Dit is de kracht van de wijk, groen en ruim opgezet en toch op een steenworp afstand van de Dom. Zoals de planners van de wijk voor ogen hadden toen de wijk 50 jaar geleden uit de grond is gestampt.

Helaas wordt het andere aspect van de wijk veelvuldig benadrukt: de grauwe grijze hoogbouw die langzaam is afgegleden in de loop der jaren. De verpaupering, kansarme mensen enzovoorts beheersen de beeldvorming over de wijk. Je zou kunnen zeggen dat Overvecht slechte pr heeft gehad in de afgelopen jaren. Met het predicaat Vogelaarwijk of Krachtwijk, zoals de term is herdoopt toen het exit minister Vogelaar was, is het er niet beter op geworden.

Volgens mij is de beeldvorming het probleem en niet zo zeer de wijk. Nu zeg ik niet dat je je ogen moet sluiten voor allerlei zaken die er mis zijn, maar de beeldvorming moet veranderen.

Hoe?

Door te wijzen op de positieve kanten. De kracht van Overvecht is het groen. Je bent zo bij de Dom maar ook bij de Maarsseveense plassen. De bewoners zijn degenen die iets aan de beeldvorming kunnen doen. Hoe vaak ik wel niet grote ogen tegenover me had als ik vertelde dat ik in Overvecht woon. ‘Dat is toch…’ Nee, dat is niet een ghetto. Ik woon er met plezier. En met mij zo’n 30.000 anderen.

Naast het benadrukken dat je prettig woont zou er in Overvecht verder moeten worden geborduurd op Vechtclub Overvecht en HIK-ontwerpers die nu de oud-kiosk bij station Overvecht hebben omgetoverd tot expositieruimte. Ook is er een plan om de Watertoren, het icoon voor de wijk, een nieuwe bestemming te geven. Misschien iets met horeca, in combinatie met de kinderboerderij? Woningen? Een plek waar ondernemers elkaar ontmoeten? Dit zijn (potentiele) creatieve hotspots die Overvecht kunnen laten uitgroeien tot een hippe wijk zoals je die in Berlijn ook veelvuldig aantreft.  Ik zie het wel zitten in ieder geval.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Groen, groen Overvecht

  1. Daniel Koelink zegt:

    Hahaha Overvecht een hippe wijk!
    Ik kan me nog herinneren dat wij een stoeptegel door de ruit kregen!

    Jij woont met plezier aan de rand van Overvecht, aan de stadkant.
    Volgens mij worden de problemen groter naarmate je dieper de wijk in gaat.

    • Wilde Inkt zegt:

      Hoi Daniel,

      Die stoeptegel herinner ik me ook nog inderdaad. Dat was niet zo fraai en overigens vlak bij waar ik nu woon.
      Ik ben geen expert op het gebied van problemen in Overvecht. Maar wat ik als bewoner zie is dat problemen zich in bepaalde gedeeltes van de wijk concentreren. En dat kan overal zijn. Het heeft denk ik van doen met het aantal koop- en huurwoningen. De wijk is opgedeeld in blokken en in het blok waar ik woon is relatief veel laagbouw en dit zijn allemaal koopwoningen. Daar is het prettig wonen. Maar er zijn gedeeltes waar veel hoogbouw staat en dat zijn veelal huurwoningen die dan op sommige plaatsen in de loop der tijd zijn afgegleden. Veel hangjeugd, overlast en criminaliteit.
      Maar er gebeuren nu dingen in de wijk, vanuit de bewoners, die erg positief zijn. Zulke hippe dingen gedijen nu eenmaal goed in wijk die wat achter is gebleven. De vergelijking met de hippe wijken uit Berlijn blijft wat mij betreft staan!

      Groeten,
      Simon

Geef een reactie

