Groen, groen Overvecht II


Dagelijks vangt Google nieuws over Utrecht en Overvecht voor mij. Uit de vangst van vandaag wil ik graag twee punten uitlichten die mijn blogpost van gisteren ondersteunen.

Gisteren schreef ik dus dat in Overvecht allerlei hippe initiatieven te ontwaren zijn. Dit doet mij denken aan bepaalde hippe wijken in Berlijn en de vergelijking was snel gemaakt. Maar de negatieve beeldvorming over de wijk is hardnekkig. Zo ging een van de Google alerts over een inval op een woonwagenkamp in de wijk waarbij softdrugs, harddrugs, voertuigen en een hoop contant geld in beslag zijn genomen. Dit bevestigt de beeldvorming (framing) van een wijk waar veel mis is.

Maar dit is framing. Een ander slachtoffer van framing is Wouter Bos, de oud-minister van Financiën en politiek leider van de Partij van de Arbeid. Hij werd afgeschilderd als een draaikont door Maxime Verhagen en Jan Peter Balkenende (beide CDA). Dit was niet per se waar maar deze frame bepaalde in de beeldvorming de boventoon. Bos is een draaikont en dus een onbetrouwbaar politicus, zo viel te lezen in de krant. Geen goede boodschap in aanloop naar de verkiezingen.

Zo is het net met Overvecht. De beeldvorming is daar, maar die belicht slechts bepaalde negatieve aspecten en de rest, waaronder een hoop lichtpunten, komt een stuk minder aan bod.

De tweede alert betrof een linkje naar de site echtovervecht.nl Deze site is in het leven geroepen door de gemeente, en de woningcorporaties die actief zijn in de wijk. Dit moet het imago van Overvecht een positieve impuls geven. Op zichzelf ook een goed initiatief maar of dit de juiste weg is? Op de site staan verhalen over de wijk waaronder een krantenartikel. Een interview met Linda Voortman, lid van de Tweede Kamer voor GroenLinks en ex-bewoonster van Overvecht. Zij adopteert ‘aandachtswijk’ Overvecht. Collega Kamerlid Hans Spekman, ook Utrechter, adopteert Kanaleneiland. Andere politici adopteren andere ‘aandachtswijken’ in het land. Voortman is de vrouw van Overvecht, zij behartigt de belangen van alle Overvechters, zo lees je in het artikel. Ook dit is op zichzelf een goed initiatief.

Wat mij steekt is de naam: ‘aandachtswijk.’ Vogelaarwijken werden krachtwijken en mogen dan nu ‘aandachtswijken’ heten maar van dat negatieve stigma komt een wijk dan niet meer af. De lijst van Vogelaar met de 83 slechtste buurten van het land zou eerst nooit openbaar gemaakt worden omdat de ambtenaren van het ministerie vreesden dat dit stigmatiserend zou werken. De lijst kwam toch in de openbaarheid en de ambtenaren kregen helaas gelijk.

Laten we vanaf nu het beestje gewoon weer bij de naam noemen.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Groen, groen Overvecht II

  1. Daniel Koelink zegt:

    Haai,
    De framing Waar jij het over hebt is een overtuigingstechniek waarbij iemand een denkbeeld in het hoofd van iemand anders wilt plaatsen.
    Wie/welke persoon/groep is er gebaat bij dat ‘wij’ slecht denken over Overvecht?
    Bij Wouter Bos was het JP de MP die hem een draaikont noemde met als doel de PvdA onderuit te halen, wat lukte!
    Maar wie speelt er dan een smerig spelletje met Overvecht?

  2. Wilde Inkt zegt:

    Hoi Daniel,

    Zonder dat ik er een definitie kwestie van wil maken zal ik je uitleggen wat ik bedoel met framing. In dit geval hebben beleidsmakers in Den Haag een stigma gegeven aan de wijk. Zij hadden zelf door dat hier een risico aan kleefde in verband met beeldvorming. Dit is bewaarheid geworden. De term krachtwijk, aandachtswijk et cetera wordt nog altijd gebruikt. Er is echter niet sprake van moedwillig pootje lichten, denk ik. De ambtenaren hebben juist het beste voor met de wijk.
    Politici moeten eens ophouden met de term te blijven gebruiken. Want media nemen de term over, bijvoorbeeld als ze een politicus interviewen en dat lezen de mensen/burgers weer en dat beeld beklijft dan. Zo houd je dat negatieve imago in stand. Er wordt dus geen smerig spelletje gespeeld. Het is een kwestie van slechte pr en het is zaak dat politici en beleidsmakers zich daar bewust van worden.

Geef een reactie

