Europadag


Het Europese project staat onder grote druk. Vluchtelingen uit Noord-Afrika spoelen en masse aan op de Italiaanse kusten. Het land wil de regels omtrent vrij verkeer van personen aanpassen. Dit is een van de pijlers onder het Europese bouwwerk. Daarnaast is er al tijden speculatie dat Griekenland uit de euro wil stappen. Het lijkt buigen of barsten voor de Europese Unie.

Wie terug kijkt in de geschiedenis van de Europese integratie ziet dat elke crisis is omgebogen tot een stap voorwaarts. Laat ik met deze optimistische kijk op de Europese toekomst afsluiten en wijzen op 9 mei, Europadag. Dit is sinds 1985 een officiële vrije dag voor Europese ambtenaren. Helaas geniet deze dag in Nederland weinig bekendheid onder de mensen. Het is de dag dat Franse minister Robert Schuman, een van de foundig fathers van de huidige Europese Unie in 1950 in een radiotoespraak zijn plannen voor de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS) ontvouwde. Dit bleek het begin van het Europese project.

Omdat 9 mei niet zo maar voorbij kan gaan organiseert een clubje jonge mensen een heuse flashmob in Den Haag. Om precies te zijn onder het ministerie op het Koningin Juliaplein. Zij zullen daar om 9.00 uur dansen op bekende nummers om de aandacht op Europa en de verworvenheden te vestigen. Het bracht de mensen vrede, veiligheid en welvaart, maar dit wordt wel eens vergeten, helaas. En dan is Europa de kop van jut.

Robert Schuman

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Buiten Utrecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

