Griekenland en de geschiedenis


Kredietcrisis
Eerst was er de kredietcrisis die zich in 2007/2008 manifesteerde. Banken stonden aan de rand van de afgrond en op een enkeling na werden ze gered door de overheid. De bankiers kregen een standje en werden in de hoek gezet. Foei! Inmiddels gaan ze weer op oude voet verder en lossen ze de schulden die zij bij de overheid hebben af. Diezelfde overheden zitten tot hun nek in de schulden en een aantal landen in de eurozone hebben al hulp van het IMF en de EU ontvangen.

Schuldencrisis
Na de kredietcrisis is er dus de schuldencrisis van 2010/201?. Met name landen als Portugal, Ierland en Griekenland zijn feitelijk failliet. Zij hebben ook al voor steun aangeklopt bij bovengenoemde instanties met de speciaal daartoe opgerichte noodfondsen. Dit is een vlucht naar voren en slechts een druppel op een gloeiende plaat. Het blijft te duur om geld op de kapitaalmarkten te lenen. Beleggers trekken de kredietwaardigheid van deze landen in twijfel. De spread (het verschil in rente wat Duitsland betaald om geld te lenen en wat andere landen betalen) blijft bizar hoog en zelfs met de hulpgelden is een kwestie van tijd voordat de bodem van de schatkist van deze schuldenlanden in zicht komt.

Griekse tragedie
Neem nu bijvoorbeeld Griekenland. Het probleem, een schuld van 150 procent van het bbp, is zo groot dat het niet meer onder het tapijt past. Ik ben geen econoom maar volgens mij zijn er twee oplossingen mogelijk voor Griekenland. 1. Een flinke periode van grote economische groei zorgt er voor dat schuld kan worden teruggedrongen. 2. Het land gaat failliet en de schuldeisers (lees Europese landen en banken) kunnen fluiten naar hun centen. Het eerste scenario is zeer onwaarschijnlijk tenzij de rest van de wereld uit eigenbelang op een dieet van Griekse feta en Ouzo gaat leven. Het tweede scenario bevat een hoop losse eindjes. Hoe groot is de impact op de rest van Europa? Wat gebeurt er met de euro? Komt er eindelijk een Europese Politieke Unie? Voeren de Grieken de Drachme weer in? Interessante vragen waar je hele mooie scenario’s van kunt schetsen.

Somber
Het is in ieder geval duidelijk dat de situatie zoals die nu is niet langer houdbaar is. De Grieken worden afgeknepen maar de schuld blijft ondertussen groeien. Op een gegeven moment komt de bevolking in opstand tegen de overheid en pikken ze het niet langer. Dan verdwijnt het draagvlak voor de hervormingen en de bezuinigingen van de politici en gaat de geldkraan sowieso dicht. Het ziet er kortom somber uit.

Kentering
Sinds kort neem ik een kentering waar in de nieuwsvoorziening rondom Griekenland. Voorheen was het net de nieuwe kleren van de keizer. Wat een mooie kleren heeft-ie aan! Nu, hoor je steeds vaker de naakte waarheid en die luidt dat een Grieks faillissement onafwendbaar lijkt. Dit is op zich geen unicum maar het is interessant omdat het land participeert in een muntunie. Helaas heb ik geen glazen bol en kun je slechts geduldig wachten op wat komen gaat. De geschiedenis beleven want als de stof is opgetrokken en het puin is geruimd dan kunnen historici aan de slag.
Protest
Eind september was ik in Griekenland, Thessaloníki. De dag voordat ik er arriveerde gingen demonstranten al op de vuist met de ME uit onvrede over economische situatie. Overal op de muren zag je posters en graffiti die de onvrede symboliseerde.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Buiten Utrecht en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

