Winkelcentra in Overvecht


Als je op de kaart kijkt zie je dat de wijk Overvecht is opgedeeld in vierkanten, gescheiden door groenstroken. Als je door de wijk loopt of fietst merk je dat echter minder. Elk blok heeft, in ieder geval in Overvecht Zuid, zijn eigen winkelcentrum. Zo ontdekte ik vandaag nog het bestaan van een winkelcentrum aan de Theemsdreef. Dit is net van eigenaar gewisseld blijkens het persbericht dat op het internet circuleert. Het is vlakbij waar ik woon, maar boodschappen heb ik er nooit gedaan. Sterker nog, ik kende het niet.

Dichtbij station Overvecht zit een winkelcentrum dat binnenkort gerenoveerd wordt, net zoals de rest van het stationsgebied. Er is sprake van dat er een supermarkt komt, maar een knelpunt is volgens mij de parkeergelegenheid. Het is er al druk, zeker op vrijdag als de moskee volstroomt. Daarnaast zitten er al groenteboeren en slagers die evengoed door kunnen gaan voor een supermarkt. Veel concurrentie dus. Toevallig is er vanavond een bijeenkomst voor bewoners over de toekomst van het winkelcentrum.

Even verderop zit winkelcentrum Overkapel dat een paar jaar geleden is vernieuwd. Daar woonde ik toentertijd in de buurt. Het anti-kraak pand waar ik in woonde staat er niet meer, daar is nieuwbouw voor in de plaats gekomen.

Vrij recent geopende winkel tegenover het CNV-gebouw

Aan de andere kant van het station, richting de squashbaan zaten vroeger winkels. Een tijdje geleden interviewde (lees hier het bericht ADGroenteman) ik de Overvechtse groenteboer Kees Nieuwenhuizen die daar tot een paar jaar geleden zijn winkel had. Het buurtje wacht op sloop en winkels zijn er al lang niet meer. Het oogt als een ghetto. Vlakbij zit dan ook grootwinkelcentrum Overvecht. Daar zie je ook best wel wat leegstand. De kaasboer was aan het mopperen over de winkel tegenover zijn zaak. Er zitten tijdelijk Chinezen in die vazen verkopen. Daarna staat het weer leeg zoals de afgelopen anderhalf jaar. De zaak naast hem staat binnenkort niet meer leeg want daar komt een outlet van de Rode Winkel.

Tot slot nog iets over winkelcentrum de Gagelhof. Dat ligt in Noord en is een paar jaar geleden ook opnieuw gebouwd. Zelfde procedé als de andere winklecentra in Overvecht. Nieuwbouw moet nieuwe winkeliers trekken en bewoners. Ik werkte daar bij een (nieuw concept) supermarkt dat snel ter zielen ging omdat de grote jongens een prijzenoorlog ontketenden.Van de een op de andere dag was de zaak dicht terwijl s’ nachts alle waardevolle spullen waren weggesleept door de eigenaar. Hieronder nog een filmpje over de Gagelhof van uindewijk over de problemen die er waren en hoe het er nu is.

En nog een fragment, het roemruchte fragment dat Prem in Overvecht op bezoek is. Als je goed kijkt

En nog eentje dan, uit al die troep die je op Youtube kunt vinden.

Vooruit, deel II ook nog.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

