Interview


Het is altijd vreemd om als journalist vragen voor je kiezen te krijgen. Vlak voordat ik vandaag aan een klus begon ging de deurbel. Huisgenoot E. vond dat ik maar open moest doen omdat zij nog in haar joggingbroek zat te werken. Lange leve het nieuwe werken. Aldus geschiedde. Voor de deur stond een vriendelijk ogende oude man met een lijstje adressen in zijn handen. Ik dacht direct aan een Jehova, maar een zendeling van deze club was een tijdje terug nog aan de deur geweest en dat was toch echt een vrouw. Iemand van de kerk, schoot door mijn hoofd. Een poosje terug lieten wij per post de katholieke kerk in Overvecht weten niet langer gediend te zijn van hun parochieblad. Misschien wilde zij een laatste poging doen om…

Nee was het antwoord. Hij was interviewer voor Infomart/GFK en wilde vragen stellen over lees, luister, surf en kijkgedrag. Dit kwam helaas niet uit op dit moment maar hij was bereid om terug te komen na mijn klus. Een boekenbon werd in het vooruitzicht gesteld ter waarde van 15 euro.

De tweede poging. De man, 74 jaar, hield zijn jas ook binnen aan want hij had het altijd koud. Verder kerngezond overigens. Hij had het nog nooit zo druk gehad in zijn leven als nu, op zijn oude dag. ‘Mensen zijn nog nooit zo druk geweest als nu.’ Dit terwijl hij zijn hele leven had gewerkt op de ambulance. Tussen de vragen door kreeg ik een uitgebreid verslag van zijn observaties, zijn leven en zijn ideeën.

‘Welke kranten leest u?’ Terwijl hij de lijst op zijn laptop naliep, merkte hij op dat ik de hele dag moest lezen. ‘Dit terwijl de mensen veel minder tijd aan lezen besteden. Wist u dat de tijd die mensen aan NU.nl spenderen ook steeds verder afneemt?’ Nee, dat wist ik niet. ‘Welke tijdschriften leest u? Tja, ook wel een aantal. De man hield zijn papieren boven zijn hoofd bij wijze van zonnebril. De gordijnen hoefden niet dicht. ‘Zo werk ik altijd.’

‘Bent u de hoofdkostwinnaar?’ Nee. ‘O, is uw vrouw dat?’ Ja, mijn vrouw is de kostwinnaar. Een meewarige blik viel mij ten deel. ‘O, u bent zelfstandig ondernemer. En wie doet de boodschappen?’ Die doe ik meestal alleen mijn vrouw doet ze nu toevallig. Ja, ik kook ook. Wij hebben een modern huishouden ziet u.

Hij vertelde over zijn hobby, iets met getallen. Hij ratelde als een machinegeweer. In zijn schaarse vrije tijd koppelde hij mensen aan elkaar waarbij hij dan kijkt naar geboortedatum, leeftijd en dat soort zaken. Met name allochtonen. En hij gaf deze koppels advies hoe ze het samen uit kunnen houden. Bijzondere feiten. Na drie kwartier stapte hij weer op. Terug naar Mien Dobbelsteen, zoals hij zijn vrouw noemde. Mij achterlatend met de boekenbon. Kan ik lekker wegzwijmelen bij het idee dat ik een boek uit kan zoeken.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

