Phishing


Je leest er over in de kranten en soms is er op de televisie een item aan gewijd: phishing. Een vorm van oplichterij, maar dan op het internet, waarbij een crimineel naar je gegevens loopt te vissen. Dit overkomt mensen net als skimmen, schoorsteenvegen en andere vormen van oplichterij nog altijd. Met de regelmaat van de klok ontvang ik e-mails van Rabobank, ABN Amro en ING. Meestal delete ik die direct want zo ik heb bijvoorbeeld helemaal geen rekening bij de Rabobank. Los daarvan is het vrij duidelijk dat het geen echte e-mails van de bank betreffen.

Nepsite
De tactiek van de oplichters is om mensen te bewegen om in te loggen. Dit gebeurt op een nepsite en de oplichters krijgen zo de privé-informatie om later in te loggen bij de bank. Ze kunnen dan doen wat ze willen. De gedupeerde zal later tot ontdekking komen dat zijn of haar rekening is geplunderd.

Link
Net besloot ik toch even te kijken wat er dan precies in zo’n mailtje staat. Puur uit nieuwsgierigheid. Het is altijd dringend en urgent. Het betrof in dit geval de veiligheid van het internetbankieren. Of ik even op de link die in de e-mail stond wilde klikken en inloggen. Dan kon ik ‘veiligheid upgrade’ krijgen. Vaak staat er in de e-mails ook een bijlage en als je die opent haal je een paard van Troje binnen. Een programma waarmee de criminelen cruciale informatie weten te achterhalen.

Jan Hommen
Ik kan me overigens best voorstellen dat er mensen zijn die er in trappen. Als de oplichters veel mensen een mail sturen en er reageren twee of drie mensen dan kunnen ze al flink verdienen. Als je oplet zul je zien dat je naar een nep website wordt geleid. De e-mail van de oplichters die ik opende is overigens ondertekent door het hoofd Customer Operations van ING, Jan Hommen. Wie? Jan Hommen, dat is de baas van ING.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overig en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s