Jupiler versus Heineken


De nieuwe reclame van Jupiler, die ik in een bushokje zag hangen, luidt: Voor alle mannen die ’n pint verkiezen boven een biertje. Daarmee opent de Anheuser-Busch InBev, de brouwer van Jupiler regelrecht de aanval op Heineken.

Jupilers knipoog naar Heineken.

Biertje is de succesvolle campagne van Heineken geweest waarin het maktaandeel zorgvuldig werd gehandhaafd. De campagne die zes jaar lang liep eindigde in 2007. De slogan van Jupiler maakt onderdeel uit van de campagne ‘mannen weten waarom’ en is een knipoog naar Heineken. Of een regelrechte aanval, zo je wil.

Jupiler is een paar jaar geleden in Nederland in de markt gezet en zonder noemenswaardige reclamecampagnes wisten de Belgen marktaandeel van de marktleider Heineken af te snoepen. Jupiler hijgt Heineken steeds meer in de nek als het gaat om marktaandeel in de Nederlandse markt. Jupiler claimt een aandeel van 17 procent en voert merken als Hertog Jan, Dommelsch en Jupiler zelf natuurlijk. De brouwerij achter Jupiler, Anheuscher-Busch InBev is de grootste ter wereld.

Heineken is in Nederland nog altijd marktleider in Nederland met een aandeel van rond de 50 procent. Merken naast Heineken zijn Amstel en Brand. Wereldwijd behoort Heineken samen met SABMiller en Anheuser-Busch tot de grootste brouwerijen zowel qua omzet als qua gebrouwen hectoliters.

De marketingafdeling van Jupiler zal wel hebben gedacht. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Nu is het de vraag of ze ook een aardig reclamefilmpje hebben. Misschien een variant op een skileraar in een biertent? Pintje?

De nieuwe commercial van Heineken moet het dit keer hebben van de muziek.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s