Glijbaan voor station Overvecht


Met de glijbaan naar beneden in plaats van de trap om de trein te halen? Op station Utrecht Overvecht is dit vanaf nu de realiteit. De glijbaan vormt het sluitstuk van de renovatie van het station.

‘Ja, er zijn al twee personen vanaf gegleden vandaag,’ zegt Mike Steijns (20) die boven aan de trap staat. In zijn hand heeft hij een schop die hij naar het werkbusje brengt. De klus is geklaard en de glijbaan staat. Normaal gesproken legt Mike speeltoestellen aan in speeltuinen maar dit vormt een grote uitzondering. ‘Nee, zoiets heb ik nog nooit aangelegd.’

Een meisje in wit vestje met een rolkoffertje in haar hand rent snel de trap af en heeft daarbij geen oog voor de glijbaan. Ze probeert in alle haast de trein te halen. Andere mensen merken de transferversneller wel op en blijven even staan om er naar te kijken.

Op de vraag wat ze er van vindt zegt een buurtbewoonster van het eerste uur die niet met haar naam in de krant wil: ‘het is wel lollig, maar een beetje eng. Er mist iets zachts onder aan de glijbaan. Nee, zelf zou ik er niet zo snel af roetsjen.’

Klaas Schotanus (28) van HIK-Ontwerpers staat onder de net geïnstalleerde glijbaan of transferversneller zoals de glijbaan in jargon van ProRail is gedoopt. Het begint net te regenen. Hij wijst naar de onderkant van de glijbaan die een lange vlakke uitloop heeft. ‘Ik ben er net toen het nog droog was vanaf gegleden en je komt voor het einde tot stilstand.’ Hij wil maar zeggen, een zachte ondergrond is niet nodig want je benen raken de grond niet. Verder voldoet de glijbaan aan alle veiligheidseisen. ‘Kinderen stonden al te trappelen maar de werkmannen moesten eerst de boel afmaken,’ zegt Schotanus.

Schotanus en zijn twee compagnons Marije van Bork en Henk Verhagen vormen samen HIK-Ontwerpers en hebben in opdracht van ProRail het ontwerp gemaakt om het station in nieuw jasje te steken. Een deel van de betonnen trap heeft plaatsgemaakt voor groen en bankjes waar mensen kunnen genieten van de zon. Dit gedeelte van de renovatie werd in mei al opgeleverd, de glijbaan is de kers op de slagroom. Schotanus is blij dat het ontwerp dat hij en zij collega’s maakte zo goed uitpakt in de praktijk. ‘Als het lekker weer is zitten mensen op de bankjes. Ze komen zelfs vanuit Tuindorp dat aan de andere kant van het spoor ligt.

In Overvecht Centraal, de ruimte waar ooit de stationskiosk Wizzl zat, komt hoogstwaarschijnlijk in september een koffiebarretje. ‘Elke maand is er een nieuwe kunstexpositie te zien en reizigers kunnen dan een kopje koffie kopen en eventueel hun laptop open klappen om te werken,’ zegt Schotanus. De ruimte stond sinds 2001 leeg en werd opgeknapt door HIK-Ontwerpers in samenwerking met leerlingen van het Trajectum College (voorheen Vader Rijn College).

NS beheert in opdracht van ProRail de stations in Nederland. De NS nam eerder al een aantal maatregelen op station Overvecht. Zo zijn er extra camera’s opgehangen en klinkt er ’s avonds Bach uit luidsprekers om reizigers een verhoogd gevoel van veiligheid te bezorgen. In mei was renovatie van de trap klaar en werd deze feestelijk geopend met een optreden van het Utrechts Operakoor.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s