De omhaal van Humphrey Mijnals


Humphrey Mijnals is oud-voetballer en Overvechter. Onlangs kwam ik tot de ontdekking dat er ook een Mijnalsveld is waar leerlingen van de Pouwerschool in Overvecht een balletje kunnen trappen. Een graffiti van de beroemde omhaal siert de muur naast het veldje.


Met de bewuste omhaal werd Mijnals in 1960 wereldberoemd en de graffiti aan de muur bij de Pouwerschool is er op geïnspireerd. Mijnals werd geboren in Suriname en kwam naar Nederland om als prof te spelen bij de Utrechtse voetbalclub USV Elinkwijk, die later met DOS en Velox samenging om FC Utrecht te vormen. De verdediger viel op en kwam als eerste uit Suriname afkomstige speler uit voor Oranje.

In 1960 (Overvecht werd net gebouwd) maakte hij zijn debuut bij het nationale elftal tegen Bulgarije. Daar verraste hij het publiek in Amsterdam met een spectaculaire omhaal. De bal kwam na een doelpoging van de Bulgaren via de lat weer het veld in en Mijnals die ook speelde in Brazilië waar hij dit trucje leerde, maakte zijn roemruchte omhaal.

In 1999 werd Minna, zoals hij ook wel werd genoemd, gekozen tot Surinaams voetballer van de eeuw. Daarmee liet hij voetballers als Gullit en Rijkaard achter zich. Mijnals ontving bovendien in 2008 de Sportpenning van de gemeente Utrecht. In Suriname wordt elk jaar gestreden om de Humphrey Mijnals Bokaal en in Utrecht is het jaarlijkse jeugdtoernooi dat wordt gespeeld en zijn naam draagt.

 

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overig en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op De omhaal van Humphrey Mijnals

  1. Henk van der Werf zegt:

    Fantastische speler, maar vergeet Michel Kruin ook niet! Ook een prominente Suri Speler

  2. Wilde Inkt zegt:

    Hallo Henk,
    Er zijn inderdaad nog veel meer spelers uit Suriname die in het rijtje van goede voetballers thuis horen. Op wikipedia zag ik dat Humberto Tan een boek heeft geschreven over spelers uit Suriname in de eredivisie. Humberto Tan: Het Surinaamse legioen, Surinaamse voetballers in de eredivisie 1954- 2000, uitg. Conserve in 2000.

  3. Humphrey & Marianne Mijnals zegt:

    Altijd verassend om zo’n leuk artikel met mooie foto’s tegen te komen.
    Met vriendelijke groet,

    Humphrey & Marianne Mijnals

    • Wilde Inkt zegt:

      Hallo Humphrey en Marianne,

      Ik ben blij dat jullie verrast zijn door het artikel. Na mijn ontdekking van de muurschildering hier in Overvecht wilde ik er een mooi verhaal van maken.

      Groeten,
      Simon

  4. Prachtig artikel. Gert van Es en ik hebben nu een VVO’65 pagina op FB gemaakt en bij onze club heeft Humphrey in ’66-’67 nog het 1e elftal getraind. Hoe kan het lopen. Hoop Humphrey en Marianne ook lid worden. Goede oude tijd. Met Joop van Loen en Co Bloemendaal.

Geef een reactie

