Plato en de gordel van creativiteit


Shoppingcentrum Overvecht herinnert mij altijd aan een boek dat ik ooit las: Het schijnbestaan van Jose Saramago, de Portugese Nobelprijswinnaar voor de literatuur. Een enorm winkelcentrum vernietigt de lokale middenstand en de bijbehorende manier van leven. Het jachtige moderne leven versus het traditionele bestaan. Het winkelcentrum is een metafoor voor het moderne leven.

De hoofdpersoon is een pottenbakker, ziet zijn bedrijfje opgeslokt door het monster. Hij gaat er uiteindelijk ook noodgedwongen wonen. Een plek waar je van het wieg tot het graf kunt leven en werken. Aan het slot van het boek doet hij een geweldige ontdekking. Hij komt in een grot onder het winkelcentrum terecht. Die verwijst naar de grot van de filosoof Plato. Daar zitten mensen gevangen en zien op een muur hun eigen schaduw geprojecteerd. Het schijnbestaan. Wat de pottenbakker ziet in de grot? Lees het boek…

In het winkelcentrum in Overvecht zitten vooral veel ketens. Er zit wel wat middenstand maar die klagen over hoge huurprijzen. Het is dus veel eenheidsworst en er staat ook veel leeg. Een mooi tegenwicht vormt wat ik de gordel van creativiteit noem. Om het winkelcentrum heen heb je de Reuzehal en verderop zitten de HIK-Ontwerpers. Bekend van de glijbaan en de enorme muurposters aan de flats in Overvecht. Deze gebouwtjes liggen als gordel om het parkeerterrein van het winkelcentrum heen gedrapeerd.

Sinds vrijdag is er een nieuwe creatieve broedplaats geopend: Das Spectrum. Daarmee is de gordel uitgebreid. In het voormalige gebouw van uitgeverij het Spectrum zitten nu kunstenaars. Elke vrijdag, zaterdag en zondag kun je er in de middag kunst bekijken. Een mooie combinatie. Eerste de geest voeden en daarna het lichaam.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

