Verdwaald in Leidsche Rijn


De immense Vinnexwijk Leidsche Rijn is nu wat Overvecht 50 jaar geleden was: een aantrekkelijke wijk met state of the art nieuwbouw waar jonge gezinnen graag naartoe trekken. Vandaag reed ik er op de fiets heen omdat ik een afspraak had. Het waaide hard op de brug over het Amsterdamrijnkanaal en ik kwam nauwelijks vooruit. De vergelijking met Overvecht kwam daar in me op. Het frisse en fruitige imago van Leidsche Rijn, de cement is nauwelijks droog, heeft al een deuk opgelopen met het breed in de media uitgemeten incident met het weggepeste homopaar. Het begin van het einde?

Ik was op weg naar het bezoekerscentrum dat maar moeizaam te vinden was. Na een omcirkelende beweging vond ik uiteindelijk de hal die deed denken aan een tennishal, ware het niet dat er in plaats van een tennisbaan een enorme maquette van de wijk als speelveld stond. Een maquette die permanent aan verandering onderhevig is want het bouwen van de wijk is nog niet klaar. Ik keek er naar terwijl twee mannen hun schoenen uittrokken en soepel over de rand zwaaiden. Ze gingen met de stofzuiger door Leidsche Rijn.

Naast de deur lagen visitekaatjes van ondernemers die zich in de wijk hebben gevestigd of er anderzijds business zien. Zo lagen er kaartjes van een makelaar, een interieurontwerper en een architect. Handig als je in een nieuw huis gaat wonen. Mogelijke bewoners en kopers konden de kaartjes meenemen. Ik zie het al voor me. Echtparen met of zonder kinderen of kinderwens lopen door de hal, gretig kijkend naar de nieuwbouwwoningen die in de aanbieding zijn. Als ze weggaan valt hun oog op de visitekaartjes. De opvallendste was van de scheidingsmakelaar, een man met een vooruitziende blik? Wel een hoop mogelijke klanten in ieder geval.

Ik hoorde dat de gemeente het bezoekerscentrum wil verkopen. Een potentiele bestemming is dat kerken er gebruik van kunnen maken. Kennelijk is er een gebrek aan kerken in Leidsche Rijn? De omwonenden hebben bezwaar aangetekend omdat er zich naar verluidt moslims willen vestigen. De vergelijking van Leidsche Rijn met Overvecht gaat niet helemaal op. Toen Overvecht werd opgetrokken waren er geen grootstedelijke problemen, die kwamen pas veel later. Leidsche Rijn heeft al te kampen met de grootstedelijke problematiek voordat de wijk goed en wel afgebouwd is.

Mijn tocht naar Leidsche Rijn leverde mij in ieder geval genoeg verwondering op om de rest van de week op te teren.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Verdwaald in Leidsche Rijn

  1. Zilvervis zegt:

    Herkenbare ervaring, zelf ben ik er ook een aantal keren geweest en beleefde er net als jij de koude en harde wind, het desolate van de grote open ruimtes etc. Maar wat bezielt de bewoners om zich hier te vestigen? Om dat te onderzoeken ben ik in een fototentoonstelling gedoken en schreef er het volgende verhaal over: http://zilvervis.net/2011/12/14/hoe-is-dat-wonen-in-een-vinexwijk/

  2. Wilde Inkt zegt:

    Hallo Zilvervis,
    Leuk verhaal dat je schreef over Leidsche Rijn.
    Leuke blog ook trouwens. Bekend template😉
    Groeten,
    Wilde Inkt

Geef een reactie

