4.458 collega’s


Recent las ik dat er in totaal 4.458 freelance journalisten staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) ofwel bijna 4.500 collega’s/concurrenten. Er schreven zich dit jaar maar liefst 500 nieuwe freelancers in terwijl er 180 uitschrijvingen waren. Dat betekent landelijk een groei van 320 personen. Het mooie is dat de gegevens van de KvK vrij nauwkeurig zijn, zo kun je doorklikken en de journalisten per provincie uitsplitsen. In Noord-Holland, dat de lijst qua aantal aanvoert, werken 1.550 freelancers tegenover 46 in Zeeland. In Utrecht staan 606 freelancers ingeschreven. Als je inzoomt op de kaart van Utrecht blijkt dat er in de stad 279 freelancers werken. Nog meer inzoomen laat zien dat in Overvecht 10 freelancers actief zijn. Ik ben benieuwd want ik ken ze niet. Bij het bekijken van de kaart en de spreiding van het aantal journalisten over de desbetreffende provincies moest ik denken aan de Verenigde Staten. Voordat de crisis in 2008 uitbrak, waardoor veel mensen vastzitten aan een torenhoge hypotheek, was er sprake van een enorme arbeidsmobiliteit. Als de werkloosheid ergens hoog was pakten mensen de boel bij elkaar en stopte ze die in hun auto. Ze gingen op weg naar andere weiden waar het gras groener is. Moet ik de boel in mijn auto laden en me als freelance journalist vestigen in Zeeland? Of zijn er toch te veel freelancers zoals ik me eerder afvroeg?

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

