Paul Jambers weer op tv


Paul Jambers, misschien wel de meest gepersifleerde journalist van Vlaanderen en omstreken, maakt zijn comeback op de tv. Dat las ik vanochtend in de Volkskrant en ik kreeg een glimlach op mijn gezicht. Hij maakte de serie Jambers waarin hij excentrieke en aan lager wal geraakte Vlamingen portretteerde. Bizarre verhalen. Zijn voorkomen, leren jack en ongeschoren bakkes, maakte zijn imago. Maar een onwisbare indruk vormde zijn stemgeluid, alsof hij elke ochtend opstond met een fles sterke drank en een pakje zware shag. De lead van zijn show bestond uit een gierende gitaar met een wat laffe housebeat. Daarna volgde zijn stem met een introductie die staat als een huis: ‘En daar hebben we Peter. Overdag is hij postbode en vader van vier kinderen maar ’s avonds bezoekt hij gehuld in leer seksclubs waar alleen mannen komen… Het eerstvolgende shot is van Peter, gehuld in een leren pak. Je zit er direct midden in, met je gezicht er boven op. Wat ik vooral interessant vindt aan zijn reportages is hoe hij aan zijn onderwerpen komt. Hij maakte jarenlang in moordend tempo elke twee weken een aflevering. Volgens hemzelf ging dit dus ten koste van de diepgang.

Jambers zelf is niet trots op zijn werk getuige het interview in de Volkskrant. ‘Vergeet het programma Jambers,’ zegt Paul Jambers tegen het groepje journalisten voor hem. ‘Vergeet het voor altijd. Velen van jullie hebben een vage herinnering aan het programma, en de meesten hebben een foute herinnering. Men kent mijn werk niet. Men kent alleen mijn vijf hits die op YouTube staan. Vijf gekken. Maar ik heb veel meer gedaan.’

Ongetwijfeld heeft Paul Jambers veel meer gedaan. Kennelijk voelt de journalist zich miskent en keert hij op 66-jarige leeftijd terug om te bewijzen wat hij in zijn mars heeft. Maar daarmee doet hij zichzelf tekort. Want zijn afleveringen van ruim 20 jaar geleden herinner ik mij nog wel. Veel andere televisie van die tijd ben ik al lang en breed vergeten. Jambers maakte human-interest reportages zoals hijzelf zegt. Met een beetje goede wil zou je kunnen zeggen dat Jambers de godfather of founding father van de sensatietelevisie is. Daarna volgde Big Brother en was het hek van de dam. De journalist is bij shows als Oh Oh Cherso verdwenen. En dat is jammer want we zien een excentrieke journalist als Paul Jambers natuurlijk graag.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Buiten Utrecht en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

