Kuifje in Afrika mag blijven


Ja, ik ben zo’n Kuifje-adept die ook poppetjes verzamelde…

Goed nieuws voor alle liefhebbers van Kuifje, de razende reporter die samen met kapitein Haddock de wildste avonturen beleefd. Het album Kuifje in Afrika mag gewoon verkocht blijven worden. Voor degenen die het gemist hadden, de Congolese student Bienvenu Mbuto Mondondo, wilde dat het album verboden zou worden omdat het racistisch is. Vijf jaar geleden stapte de Congolees naar de rechter maar die geeft hem geen gelijk.

Het album kwam uit in 1931 en bevat inderdaad racistische, of ieder geval koloniale elementen. Kuifje met een tropenhoed op die ‘de zwartjes’ maant om hard te werken terwijl ze in gebrekkig Vlaams stellen dat ze moe zijn. Ja, heel stereotiep. Maar zoiets moet je ook in zijn historische context bezien lijkt me. België was nou eenmaal de kolonisator van Congo. Gelukkig zwichtten de Belgen niet want in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië is het album wel uit de handel genomen.

Wat zou er gebeurd zijn als de rechter het stripalbum wel had verboden? Zouden de Belgen dan massaal de grens over zijn gekomen om het Kuifje album in te slaan en mee terug te smokkelen in de kofferbak? En dan al de mensen die al een exemplaar in huis hebben. Je kunt de geschiedenis niet uitwissen door een stripalbum uit de schappen te halen. Ik ben overigens benieuwd of de Indianen in Amerika er net zo over denken als deze Congolees? En wat te denken van de Russen en de Aziaten? Die worden ook nogal stereotiep neergezet door Hergé, de schepper van Kuifje. Voor de echte liefhebber is het een must om naar het Hergé museum te gaan om meer te weten te komen over het vermeende antisemitisme van de striptekenaar.

 

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overig en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

