Overvecht is een PvdA-bastion



De kiezer heeft zijn stem uitgebracht en inmiddels zijn de VVD en de PvdA aan een paringsdans begonnen. Sinds ik in Overvecht woon stem ik op dezelfde partij, nee ik zeg niet op welke. Elke keer mag ik naar hetzelfde stemlokaal om het hokje rood te kruisen. Natuurlijk ben ik altijd nieuwsgierig naar wat al die andere mensen stemmen. Nu stuitte ik op een documentje van de gemeente Utrecht waar de stemresultaten per wijk uitgesplitst staan. Een ding is duidelijk: Overvecht is een PvdA-bastion.
Wat valt verder op als we kijken naar het stemgedrag in Overvecht? Het opkomstpercentage is nergens in Utrecht zo laag als in Overvecht. Slechts 58,7 procent van de Overvechters kwam zijn of haar stem uitbrengen. Terwijl het gemiddelde in Utrecht lag op 76,2 procent, wat net iets onder het gemiddelde in ons land komt.
De grote winnaar in Utrecht is de PvdA, dat 53.015 stemmen krijgt, wat goed is voor 29,7 procent van het totaal. Landelijk gezien kon de partij van Samsom rekenen op 24,7 procent van het electoraat. Als het dus aan de inwoners van Utrecht had gelegen waren de sociaaldemocraten er met de buit vandoor gegaan. In Overvecht stemde maar liefst 41,1 procent van de kiesgerechtigden op de PvdA. Als je dit vertaalt naar zetels in de Tweede Kamer zou de PvdA er maar liefst 60 krijgen.
Wat verder opvalt is dat de PVV van Geert Wilders met 12,1 procent van de stemmen de tweede partij is in Overvecht. De PVV is daarmee de tweede partij in Overvecht en scoort het dubbele ten opzicht wat de partij in de gehele stad weet te scoren. De grote leider met het geblondeerde haar zal tevreden zijn.
De VVD is de derde partij in Overvecht met 11,8 procent van de stemmen. In geen enkele wijk doen de liberalen het zo slecht in Utrecht. Misschien moet Mark Rutte toch een langskomen in de wijk? Zijn rivaal Samsom pakte de fiets en reed door de wijk op de zaterdag voor de verkiezingen. Wie weet heeft het geholpen. Een meer plausibele verklaring is dat veel allochtonen van oudsher stemmen op de PvdA en in Overvecht is deze groep stevig vertegenwoordigt.

Wat ten slot ook nog opvalt: de ChristenUnie en de 50Plus partij van Henk Krol doen het bovengemiddeld goed in Overvecht. Een verklaring heb ik zo een, twee, drie niet. Kennelijk woont er grote kolonie christenen in de wijk? Electorale geografie is een machtig interessant onderwerp.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

