Tegen de stroom op


In het lokale sufferdje – dat ik altijd even doorblader – las ik dat er tegen de trend in een nieuwe protestantse kerk gesticht wordt in Overvecht. Dat is opmerkelijk omdat het aantal kerkgangers in de afgelopen decennia sterk is teruggelopen. Ook in Overvecht liepen de christelijke kerken leeg, eigenlijk al gelijk vanaf het moment dat de kerken gebouwd werden. Overvecht werd in de jaren zestig opgetrokken, juist op het moment dat de Nederlander van zijn geloof begon te vallen. In 1967 verrees nog een christelijke kerk aan de Winterboeidreef waar de katholieke Emmausparochie introk. Begin jaren tachtig werd het gebouw verkocht aan een islamitische stichting en nu heeft het een tweede leven als moskee. Een paar honderd meter verderop verrees enkele jaren terug nog een moskee, vlakbij Shoppingcenter Overecht. De wijk veranderde tegelijkertijd met de ontkerkeling ook van samenstelling en dit verklaart de opkomst van de islam in Overvecht. En die lijkt nog steeds in de lift te zitten omdat de Moskee aan de Winterboeidreef aan het uitbreiden is.
Ook de Stefanuskerk sloot de deuren en is daarna omgetoverd tot een theater. De overgebleven leden van Emmausparochie vonden onderdak in de Rafaelkerk waar tegenwoordig ook veel Polen komen. Op zondag staat de parkeerplaats vol met auto’s die een Pools nummerbord hebben. En vermoedelijk kunnen de overgebleven leden van de Stefanusparochie ook terecht bij de Rafaelkerk.
Daarmee blijven er dus naast de twee moskeeën nog twee kerken over: de Rafaelkerk en de Johanneskerk. Iets voor katholieken en protestanten. Wie het moeilijk heeft zoekt elkaar op. Maar waarom werkt deze protestantse gemeente dan niet samen met de oecumenische gemeenschap die in het Johannescentrum zit?
Op de website van de kerk van de Nazarener, waar de groep in Overvecht onder valt kun je het antwoord tussen de letters doorlezen. Deze kerk is in Nederland in 1967 opgericht. In totaal heeft de groep in Nederland 2000 leden (2009). De beweging komt uit de Verenigde Staten en kwam voort uit de ‘diepe behoefte om Jezus radicaal te volgen.’ Ik ben zelf niet christelijk en heb ook geen theologie gestudeerd maar christenen zijn net zo divers als de paddenstoelen in het bos. Ze zijn er in alle soort en maten. En de verschillen zijn vaak groter van de overeenkomsten. Dit zal de reden zijn dat ze niet samenwerken. Ik ben benieuwd of de kerk voet aan de grond krijgt in Overvecht.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Tegen de stroom op

  1. smartymarty76 zegt:

    Hoi Simon, ik ben ook betrokken bij de “Tegen de stroom op” groep. Ik heb je artikel met veel plezier en interesse gelezen. Al deel ik je laatst gestelde conclusie niet. Ja, er zijn veel verschillende soorten en maten kerken. Is dat een slechte ontwikkeling? Nee ik denk dat het juist de veelkleurigheid van geloof benadrukt. Wat betreft samenwerking; We werken al heel nauw samen met het Leger des Heils en we zoeken ook de relatie op met andere gemeenten/groepen in de wijk. Het is Jezus die ons verbind door de diversiteit heen. Mocht je nog waardevolle ideeën hebben dan horen we dat graag! wees welkom!

Geef een reactie

