Obesitas volksvijand nummero uno


Isd.koffiemuntjesBron foto

Bij mij op de middelbare school had je een kantine waar je met ‘Isendoorn’ muntjes melk, thee, koffie en een gevulde koek kon halen in de pauzes. Voor een gulden kreeg je twee muntjes met daarop het logo van de school en twee dubbeltjes wisselgeld. Later werd dat een dubbeltje. Alleen in de pauzes kon je lekkernijen krijgen, tussen de lessen door alleen koffie en thee als ik het me goed herinner.
Met de verkoop van snoep verdiende de school geld, al was het niet veel. Dit weekend stond er een artikel in de Volkskrant in het katern Vonk. Dat artikel had als kop: ‘betuttel onze kinderen’ en de strekking is dat de overheid iets moet doen omdat de jeugd lijdt aan overgewicht. De huidige samenwerking met het bedrijfsleven is niet genoeg. Sterker nog de auteur van het stuk betoogt dat de Unilevers van deze wereld dan wel geld donderen om aan ‘social marketing’ te doen op scholen maar dat zij daarbij roomboter op hun hoofd hebben. Met social marketing wordt op een coole manier uitgelegd aan kinderen dat te veel snoepen niet goed is. Maar daarmee bestrijden de multinationals tegelijk hun core business, namelijk het verkopen van zoveel mogelijk frisdrank en ijsjes. Obesitas is een chronische ziekte en daarom moet de overheid ingrijpen, bijvoorbeeld door de wet aan te passen want het is te laat voor zelfregulering, meent de auteur.
In Overvecht had de auteur gezien dat de directeur van het Trajectum College heeft besloten de snoepautomaat uit de deur te doen. Dit scheelde 40.000 euro aan omzet op jaarbasis. Maar of die kinderen er minder dik van worden? Of gezonder gaan eten? Vlak bij de school staat het winkelcentrum waar tig mogelijkheden zijn om cola te kopen en snoep te halen.
Ik herinner me dat ik sporadisch een kop koffie haalde of een rolletje pepermunt. Heel soms ging ik, zoals het een puber betaamt, in de pauze een frietje bij de beste snackbar van Warnsveld. En als je het echt bont maakte ging je naar de AH voor een kaasbroodje. Ik at overigens altijd mijn van huis meegenomen brood op en dik ben ik van het snoepen niet geworden. Toen werkte zelfregulering kennelijk nog wel, ook al adverteerde mars toen ook al.
Er zal vast meer marketing zijn die nu speciaal gericht is op kinderen. Maar dat probleem van die obesitas zal niet alleen op school ontstaan lijkt me. Waarschijnlijk krijgen dikke kinderen thuis ook veel fris, suiker en pizza. Het lijkt een ingewikkeld probleem. Ga er maar eens aan staan als overheid. Misschien moet de overheid dikke mensen naar een heropVOEDINGSkamp sturen? Waar ze leren wat gezond voedsel is en dat je met mate dient te genieten.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

