Studentondernemers


DSC_0221

Studentondernemer Petra Klous van Pretty Polish.

 

In mijn Van Dale handwoordenboek van hedendaags Nederlands staat het woord studentondernemer niet. Wel student-assistent dus nu vraag ik me af of het niet gespeld dient te worden als student-ondernemer? Misschien dat dit woord wel in een nieuwere druk is opgenomen, mijn handwoordenboek stamt uit de vorige eeuw. Ik denk dat studenten toen nog voornamelijk bier dronken en van hun eeuwige studiebeurs genoten. Dit in tegenstelling tot de studenten nu, die alles in vier jaar moeten doen.

Op internet vind je heel wat hits als studentondernemer intikt. Dit betekent dat het een normaal woord is. Bedoeld wordt een student die naast zijn studie een onderneming heeft. Er zijn zelfs competities voor.

Zelf schrijf ik een rubriek over de ondernemende Utrechtse student. Dit doe ik voor DUB (Digitaal Universiteitsblad), een uitgave van mijn alma mater de Universiteit Utrecht. Na het schrijven van een reportage van de start-up award, de prijs voor de student met het beste idee voor een onderneming, dacht ik dat er wel een serie in zat.

Dat bleek de redactie een goed idee te vinden en sindsdien heb ik al een stuk of acht studentondernemers geportretteerd.

Het eerste verhaal ging over Spotmeister, een app met een location based vragenspel. Daarna sprak ik twee heren die een eigen consultancybureau waren begonnen. Verder kwamen onder andere ondernemers aan bod die handelden in harde schijven, exclusieve nagellak en t-shirts. Het leukste verhaal tot nu toe vond ik misschien wel de twee heren die fietskussens verkopen, geïmporteerd vanuit een Afrikaans land. Inmiddels zie ik overal waar ik kom die fietskussens. Of het nou Amsterdam is, Den Haag of Maastricht.

Wat opvalt: veel studenten volgen de master Business Informatics en daarbij ook nog eens het vak entrepreneurship. Daarmee is het misschien wel de meest ondernemende studie. Een tweede punt: geen van de studenten kan zijn of haar onderneming runnen zonder website en internet.

Wat tot nu toe ook leuk was. Een bijeenkomst verslaan voor DUB waarbij Silicon Valley halfgod Steve Blank aanwezig is. En verslag doen bij Utrecht.Inc, de incubator gevestigd op de Uithof.

Ik heb het idee dat het woord studentondernemer steeds meer ingeburgerd raakt. Misschien dat het woord wel in de nieuwe Van Dale opgenomen kan worden. Dit zou gelijk het imago van de student oppoetsen. Van luie bierdrinker tot ondernemer.

 

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

