Dansen op de Vulkaan


36427564

Stel, je kunt al dagenlang maximaal 100 euro per dag  uitgeven. De banken zijn gesloten omdat het land waarin je woont op het randje van faillissement balanceert. Ja, diezelfde banken die eerder zorgden voor welvaart, voorspoed en economische groei kunnen nu hun eigen broek niet meer ophouden. Die groei bleek een bubbel, een illusie die uit elkaar spat. En de scherven wie ruimt die op? Juist, u de belastingbetaler en burger. De vooruitzichten zijn dan ook op zijn zachtst gezegd niet rooskleurig, de broekriem zal jarenlang aangehaald moeten worden.
Er wordt ondertussen druk gespeculeerd over een oplossing. Wel of niet uit de muntunie stappen waar het land deelneemt? Steun krijgen van de internationale gemeenschap in ruil voor een financieel-economisch dictaat? Niemand die op het moment weet wat de juiste keuze is.
Er bestaat grote onzekerheid of je spaargeld nog wel veilig is. Wordt er wel of geen eenmalige belasting geheven over het spaargeld? Die onzekerheid leidde al voor het sluiten van de banken tot een vlucht van kapitaal. Zodra de banken opengaan zullen mensen proberen zoveel mogelijk geld weg te sluizen. De overheid en banken zullen er alles aan proberen te doen om een bankrun te voorkomen.
Het vertrouwen van de inwoners in hun bank moet tot ver beneden het nulpunt zijn gedaald. Ook wantrouwen zij de journalisten die massaal ingevlogen zijn om verslag te doen van de zoveelste eruptie in de eurocrisis. Zij schrijven immers dat het vaderland het witwasparadijs voor malafide Russisch geld is.
Ik ben blij dat ik niet in Cyprus woon. Het is een verschrikkelijk positie om in te verkeren als je niet bij je eigen geld kan.
Overigens vind ik het een terechte discussie of Cyprus wel gered moet worden met onze spaarcenten. Want op de keper beschouwt gaat er Europees belastinggeld naar Cyprus om al dat zwarte Russische spaargeld te garanderen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Wat me ook nog altijd verbaast, maar wat een heel ander verhaal is, is het feit dat de EU ooit heeft toegestaan dat het verdeelde Cyprus is toegelaten tot de Europese club. Ze hadden eerst het probleem van de deling moeten oplossen. Maar dit terzijde.
Nu deze uitslaande brand wordt geblust is het wachten op het volgende brandje. In zekere zin lijkt de eurocrisis op een veenbrand. Onder de grond woedden de vlammen voort. Je ziet ze niet totdat ze plotseling ergens uitslaan. Waar is de volgende brand? Slovenië? Of toch Italië of Spanje.
Staan de Europese banken er feitelijk nog steeds even slecht voor als aan het begin van de crisis? Natuurlijk werken ze hard aan hogere kapitaalratio’s en nog beter risicobeheer. Maar ze lenen nog altijd geen geld uit aan bedrijven, consumenten en elkaar terwijl dit hun kerntaak is. Banken in Europa zijn groter dan elders las ik dan ook vandaag nog in het FD. Als je de omvang afzet tegen het bbp ziet het lijstje er als volgt uit: VS, 80 procent, Japan 170 procent en Europa 350 procent. Waarom is dat?
Onlangs hoorde ik journalist en Antropoloog Joris Luyendijk, bekend van onder andere zijn banking blog de situatie in Europa als volgt omschrijven: het is als dansen op de vulkaan. Het is niet de vraag of er een uitbarsting komt, maar wanneer. Politici in Europa hebben hun onmacht getoond en ervoor gekozen om aan het begin van de crisis het probleem halfzacht aan te pakken. Het gevolg is de veenbrand. Het is een somber vooruitzicht.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

