Zum kotzen en andere treinavonturen


IMG_5802 IMG_5813Niet alleen vanwege kots in de trein, maar ook met al dat afval, heb ik met de treinschoonmakers te doen. Kleine moeite om je afval op in de prullenbak te gooien of even mee te nemen toch? En mooie scheef hangende reisschema’s van NS op Utrecht CS!

 

Een penetrante zure lucht trekt als een plots opstekende windvlaag door de vrijwel verlaten treincoupe. Het is onmiskenbaar de lucht van vers braaksel. Twee passagiers verlaten gehaast de coupe om op het balkon plaats te nemen. Maar de lucht zal hen achtervolgen. Zijn het de daders of niet?

Even voordat de onaangename lucht de coupe in een houtgreep nam, hoorde ik een meisjesstem fluisteren: “Misschien moet je even naar het toilet toe?” Een ogenblik later herhaalde ze het in iets andere woorden, op een meer dwingende toon. Althans, dat probeerde ze, maar ik proefde vooral de wanhoop en de vrees.

Die bleek terecht. Helaas.

Ik stond ook op om de geur te ontvluchten en keek even over mijn schouder. Een hipster-meisje zat ontredderd naast haar vriendje. Ze had een arm om zijn schouder geslagen en trotseerde de zure lucht. De jongen had zijn gezicht in zijn handen verborgen, de ellebogen steunend op de knieën. Tussen zijn benen de plaats delict, waaruit je kon construeren dat er een late-night-snack in was gegaan. Het was half een in de ochtend en de trein reed van Hilversum naar Utrecht. Het was de laatste trein.

In het tussenstuk bleken de voor de zure lucht gevluchte mensen niet veilig. Gelukkig bracht station Overvecht de verlossing.

Nog een keer

Ongeveer een dag later reisde ik in de ochtendspits. De trein van 08:10 uur van Utrecht Centraal naar Amsterdam Amstel bleef staan. Een uitgesteld vertrek. Mensen begonnen na enkele minuten al onrustig op hun telefoons te kijken. Er kwam een schoonmaker met een zwabber en een bak water de coupe in. Hij spoedde zich moedig voorwaarts, terwijl er een boodschap omgeroepen werd. “De trein kan zo niet verder rijden. Een schoonmaker is onderweg om een plas kots op te dweilen. Als dit gebeurd is vervlogen wij onze reis.” En zo geschiedde.

Wellicht een sollicitant met een zwakke maag? Of iemand die iets verkeerds had gegeten. Ditmaal zat ik gelukkig niet bij de plaats delict, die bevond zich een treinstel verder. Ik had te doen met de schoonmaker.

 

 

 

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overig en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

