Witte moskee in Overvecht


foto

 

Religie is niet dood, in tegendeel. En het levende bewijs is misschien wel de Omar al Farouk moskee in Overvecht. Het gebedshuis wordt druk bezocht en niet alleen op vrijdag of met Ramadan. Er is eigenlijk altijd wel leven in de brouwerij. Het bevordert de sociale samenhang in dat deel van de wijk en het stuwt het ondernemerschap van de winkelstrip aan de overzijde van de Arnodreef.

Omdat de moskee uit zijn voegen barstte, mannen lagen in de stromende regen op hun bidkleedjes voor de moskee, werd er uitgebreid. De aanbouw is sinds enkele jaren aan de gang en lijkt nu op zijn einde te komen. Inmiddels is er een fraaie tuin aangelegd en de laatste trap van de drietrapsraket lijkt het wit schilderen van de muren.

Ik vroeg mij af waarom er voor de kleur wit is gekozen? Is dit omdat wit, net als bij caravans, de zon goed weerkaatst? Of is het vanuit religieus oogpunt gedaan? Wit als reinheid. Of was het omdat de witte verf in de aanbieding was? Geen idee. Maar het resultaat mag er in ieder geval zijn. Ik wil nog altijd graag een keertje binnen kijken. Slechts een keer eerder in mijn leven heb ik een moskee bezocht. Dat was in Prishtina of all places. Zelf ben ik atheïst of agnostisch, maar ik zat op een katholieke middelbare school. Daar merkte je overigens vrij weinig van, behalve dan dat het godsdienstonderwijs vrij uitvoerig was. Dat vond ik wel interessant en ik kon mijn belabberde cijfers voor tekenen en handenarbeid ermee compenseren. We bezochten verschillende kerken en een synagoge. Maar geen moskee. Waarschijnlijk omdat er geen in de omgeving te vinden was.

Het gebouw aan de Arnodreef begon zijn carrière als parochie voor de Emmauskerk. Maar voor het goed en wel af was gebouwd voltrok zich de secularisatie in Nederland. Begin jaren tachtig kwam het gebouw leeg te staan. Tegelijkertijd begon de Islam aan een opmars vanwege de vele migranten en de kerk kreeg een tweede leven.

 

 

 

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

