Oversteken in Teheran


DSC_0006 DSC_0028 DSC_0050 DSC_0051 DSC_0053 DSC_0056 DSC_0063 DSC_0065 DSC_0092 DSC_0198 DSC_0309 DSC_0332 DSC_0342 DSC_0354 DSC_0361 IMG_0375 IMG_20150420_104528

Teheran is een redelijk schone stad qua vuil in de straten, alleen de lucht is bijzonder smerig. De stad huisvest ongeveer evenveel mensen als er in zijn totaliteit in Nederland wonen. En al die mensen stappen elke dag op hun motor of in hun Paykan, de nationale auto. Omdat de benzine van niet al te beste kwaliteit is en Teheran grotendeels ingeklemd ligt tussen bergen is de lucht erg vervuild. In de paar dagen dat ik er was, was de lucht blauw. Wat een uitzondering blijkt want normaal hangt er schijnbaar een oranje deken van smog over de stad. Mijn luchtwegen raakten desondanks binnen de kortste keren geïrriteerd. En mijn neus zat vol met zwart snot aan het einde van de dag. Nee, qua luchtvervuiling doet Teheran niet onder voor Peking.

Chaos
Het verkeer is zeer chaotisch. Auto’s, bussen, taxi’s en motoren maken de dienst uit. Fietsers zie je nauwelijks (zou ik ook niet proberen) en voetgangers zijn vogelvrij, zo lijkt het. Stoplichten staan er voor de sier en zebrapaden worden structureel genegeerd. Oversteken gaat als volgt: je kijkt naar links, dan naar rechts en nog een keer naar links. Vervolgens begin je gewoon te lopen. Dat de auto’s blijven komen deert niet. De truc is om gewoon te blijven lopen in een rustig tempo zodat je berekenbaar bent. Niet stilstaan dus en oogcontact maken met de bestuurders. Zo wurm je je door het razende autoverkeer van vier rijden dik heen. Even pauze nemen in de middenberm en dan de volgende vier rijen. In het begin bonkte mijn hart in mijn keel, maar na een paar dagen was het een soort van normaal. Echt wennen doet het niet. Wie het vaststaan beu is neemt een dromedaris of een vliegend tapijtje.

PS. Van boven naar beneden gezien zijn foto’s 10, 11, 12, 13, 14, 15 en 17 niet in Teheran genomen.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

