Iran, land van prachtige mensen en moskeeën


DSC_0342 IMG_0223 IMG_0654 IMG_20150416_172211 IMG_20150416_175819 IMG_20150416_172056972 IMG_20150416_173205249

“Hello, where are you from? Have a nice trip in Iran!” Dat is wat ik en mijn reisgenoot dagelijks vele malen op straat te horen kregen in Teheran en andere steden die we in Iran bezochten. Mensen zijn heel open, vriendelijk en gastvrij. Vaak werd er naast dit beleefdheidspraatje, met name door jonge mensen, ook gevraagd om een foto te maken. En de mensen die het niet durfden te vragen maakten stiekem een foto. Dat is grappig want je ziet ze behoedzaam naderen met hun telefoon. Of omzichtig het fototoestel op iemand richten die verdacht dicht naast je staat.

Attractie

Buitenlandse toeristen zijn dan ook een attractie op zich in Iran. En zeker jonge mensen die zelfstandig reizen. Wat je wel ziet zijn georganiseerde tours, maar de gemiddelde deelnemer is daar 65 plus. Ook dit is eigenlijk op een hand te tellen. En dat is zonde want je kunt prima reizen door Iran en het land heeft zo ongelofelijk veel te bieden op gebied van kunst en cultuur. En had ik het al gezegd? De mensen zijn heel erg aardig!

Imagoprobleempje

Iran kampt dan ook met een gigantisch imagoprobleem. Journalist Joris Luyendijk beschreef het al in zijn boek: ‘Het zijn net mensen, beelden uit het Midden-Oosten’. Een dictatuur laat zich moeilijk in de kaarten kijken en het vergaren van objectief nieuws is er lastig. Gevolg is dat er een eenzijdig beeld/verhaal ontstaat. Mijn beeld van Iran was dat van boze mannen met baarden en gesluierde vrouwen die scanderen: dood aan Amerika en Israël. Dat Iraniërs Amerika en Amerikanen grondig haten is dan ook niet waar. Het klopt wel dat de diplomatieke banden ronduit slecht te noemen zijn en de economische boycot helpt ook niet mee. Maar als je morgen een vestiging van McDonald’s in Teheran opent, staat er al spoedig een rij van kilometers lang. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Vriendelijkheid zelve
Eerlijk is eerlijk, ik heb nooit een volk meegemaakt dat zo gastvrij en vriendelijk is als de Iraniërs. Mensen spreken je niet alleen op straat aan om een praatje maken. Ze helpen je bij het vinden van de juiste bus of ze nemen je op sleeptouw en laten je hun stad zien terwijl zij hun Engels kunnen oefenen. Ik heb ook verhalen gehoord van toeristen die direct thuis uitgenodigd werden voor een hele maaltijd.
Zelf werden mijn reisgenoot en ik niet uitgenodigd om thuis te komen eten. Wat we wel meemaakten is dat we een hapje in een restaurant gingen eten nadat we waren daartoe waren uitgenodigd door twee Iraniërs die wij leerden kennen via een collega van mijn reisgenoot. Onze gastheer en gastvrouw stonden erop dat zij alles af zouden rekenen. Ook na enig aandringen bleven zij erbij. Best gek als je bedenkt dat het gemiddelde maandloon in Iran een stuk lager ligt (circa 1200 dollar volgens het CIA Factbook) dan in Nederland.

Later las ik over dit cultuurverschil in het boek ‘Stiekem kan hier alles’ van journalist Eefje Blankevoort. Ze woonde in Iran voor zij voor haar afstudeeronderzoek over de martellarencultuur. Over haar ervaringen daar schreef ze dit boek, dat ik echt een aanrader vind. Zij schrijft dat je over een kwestie als wie de rekening betaalt, drie maal heen en weer kunt pingpongen. Als de gastheer na drie maal voet bij stuk houdt betaalt hij. Het is een kwestie van eer en als de gastheer eigenlijk geen geld heeft, biedt hij toch aan te betalen. Als je dan vraagt zullen we delen? dan kan de gastheer de tweede of derde keer zonder gezichtsverlies op het aanbod ingaan om de rekening te splitten. Maar dan moet je dat wel drie keer voorstellen! Het zijn van de subtiele culturele verschillen die je maar net moet doorhebben.

Moskeeën

Naast mooie mensen heb ik de meest prachtige moskeeën gezien. Met al die verschillende stijlen van mozaïek lijkt het echt net Duizend-en-een-nacht. In de stad Shiraz bezocht ik een van de vele moskeeën die de moeite waard zijn: Aramgah-e Shah-e Ceheragh waar je ook het mausoleum van de koning van het licht kunt bezoeken. Na een tijdje rond te hebben gestiefeld werden we aangesproken door een jongeman die in het ‘international office’ werkzaam was. Buitenlandse bezoekers worden uitgenodigd voor thee en een koekje. Dan vertellen ze kort het verhaal achter de moskee en krijg je een sterk staaltje propaganda. Een brief van de opperste leider Khamenei, gericht aan de jeugd van Europa en Noord-Amerika. Ook wij zelf en een groepje Italiaanse mannen die de vijftig al waren gepasseerd ontvingen een brief. Jeugd is kennelijk een vrij rekkelijk begrip in Iran. De brief moet je even goed tot je laten doordringen want hij is nogal langdradig en wollig geformuleerd. Maar de kernboodschap die ik eruit haal is deze: denk zelf na en verdiep je in de islam voordat je er een oordeel over velt. En scheer vooral niet het recente terrorisme vanuit islamitische hoek over een kam met de rest van de brave gelovigen. Een boodschap waar je in principe niet tegen kunt zijn. Het gaat vooral in wat er aan bijzaken in staat over het westen. Door te zeggen wat hij allemaal niet gaat zeggen, zegt de opperste leider het toch.

Stofsoldaten

Overigens waren de jonge mannen en dame van het ‘international office’ zeer vriendelijk. Op hun vrije dag, het was donderdag en donderdag en vrijdag zijn het weekend in Iran, werkten ze daar. De jongen die ons later rond zou leiden door de moskee studeerde medicijnen. Op deze manier oefent hij zijn Engels. Er waren veel meer vrijwilligers in de moskee bezig. Een hele brigade met mannen en vrouwen die een groene sjerp droegen. Gewapend met een plumeau gaan zij het stof te lijf! Eerst dacht ik dat het een grapje was, maar dit bleek niet het geval.

Spindoctor

Wat mij betreft kan Khamanei wel een spindoctor gebruiken want de gemiddelde lezer uit de doelgroep haakt na een alinea af. De lezer die volhoudt moet de brief twee keer lezen om er iets van te snappen want de halve wereldgeschiedenis wordt er direct bijgesleept. Dat werkt natuurlijk niet. En daarbij maakt de opperste leider, of diens tekstschrijver, de fout door eerst alle ‘roze olifanten’ te noemen waarmee hij het beeld bevestigt dat hij wil veranderen. Beter is het om direct je eigen frame te positioneren, het beeld dat je wil neerzetten. Dat landt direct en het voordeel daarvan is dat als je goeie oneliners hebt, je opponenten deze over zullen nemen.
Een tweede punt is dat de brief de doelgroep zeer selectief bereikt want jongeren uit het westen komen vrijwel niet in Iran. Al moet ik wel zeggen dat je de brief ook online kunt terugvinden in verschillende talen en als audioboodschap. Maar dan nog. Hij ging niet viral op Facebook. Of ik heb iets gruwelijk gemist.

Imagocamper

In Yazd, een andere stad die we aandeden, zag ik een camper van een Duits gezin dat zich ook inzette om het beeld te kantelen dat wij in het westen hebben van Iran. Ludiek, maar dan moet je die camper niet in Yazd neerzetten want daar zit je doelgroep niet.
Nee, ik heb er een hard hoofd in wat betreft het beeld. Zolang Iran gesloten blijft en er weinig Iraniërs naar het buitenland reizen en buitenlanders naar Iran zal het beeld zo blijven. In dit licht zijn de recente onderhandelingen tussen de VS en Iran en het opheffen van de economische sancties enigszins opbeurend. Wie weet kunnen meer mensen uit het westen in de toekomst genieten van dit prachtige land en de geweldig gastvrije mensen.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Iran, land van prachtige mensen en moskeeën

  1. Winfried zegt:

    Interessant en leuk te lezen !

Geef een reactie

