Muurkunst in Teheran


DSC_0012 DSC_0028 DSC_0033 DSC_0044 DSC_0090 DSC_0094 DSC_0200 DSC_0347 DSC_0543 DSC_0544 IMG_0202 IMG_20150423_143023 IMG_20150423_185408

In Teheran zie je vrij veel muurschilderingen. Een groot deel is gewijd aan de opperste leider Ayatollah Khamenei en diens voorganger Ayatollah Khomeini, de geestelijk vader van de Islamitische revolutie van 1979. Twee streng kijkende mannen die hun blik laten glijden over de drukke straten van Teheran. Een ander gedeelte laat portretten van martelaren zien. Ook onder veel bordjes met daarop straatnamen hangen kleine portretjes van martelaren. Dat zijn jonge gesneuvelde soldaten. Zij lieten het leven tijdens de ‘Holy Defense War’ zoals de oorlog tussen Iran en Irak (1980-1988) ook wel werd genoemd door het Iraanse regime. Vele honderdduizenden trokken vrijwillig en ongeoefend naar het front als Basij. De Basij is een paramilitaire militie bestaande uit vrijwilligers. Het verhaal wil dat deze jongelingen een plastic sleutel om hun nek gehangen kregen en vervolgens onder meer het mijnenveld in werden gestuurd. De plastic sleutel bood hen toegang tot het paradijs.
Opgezweept door de jonge revolutie wilden de Basij de goddeloze Saddam Hoessein en zijn Iraakse leger verslaan. Het was een conventionele oorlog die zijn weerga niet kende in deze regio. Honderdduizenden sneuvelden toen zij de loopgraven uit moesten. Saddam, die werd gesteund door het westen, slaagde er uiteindelijk niet in om gebruik te maken van de verwarring die het plotselinge machtsvacuüm creëerde. Dat ontstond na het vluchten van de sjah. Saddam wilde de olie- en gasrijke grensprovincie inpikken. Khomeini op zijn beurt gebruikte de oorlog om zijn greep op het land te verstevigen. Een klassieke truc voor een leider, de aandacht verschuiven van intern naar extern en de strijd aan gaan.

 Parttime martelaar

Omdat vrijwel iedere familie in Iran geliefden heeft verloren in de oorlog worden de doden goed geëerd. Nabij Teheran, bij het mausoleum waar imam Khomeini ligt, bevindt zich een begraafplaats waar ruim 200.000 gesneuvelden liggen. Wie stierf aan het front werd martelaar. Als je overigens alleen een arm verliest bijvoorbeeld ben je voor 30 procent martelaar. Je krijgt dan een uitkering die 30 procent is van wat je zou krijgen als je dood was geweest. Het klinkt wrang: parttime martelaar.

Grappen

Overigens maken de Iraniërs zelf grappen over het martelaarschap. Zo las ik in het boek van journalist Eefje Blankevoort, ‘Stiekem kan hier alles, waarin zij verhaalt over haar avonturen in Iran de volgende grap: een vrouw loopt over straat en op een zeker moment merkt ze dat ze achtervolgt wordt. Ze kijkt eens goed om en ziet dat het een penis is. Daarop vlucht ze een winkel in en doet haar beklag omdat de penis van geen ophouden weet en haar blijft achtervolgen. Tja, beantwoordt de winkelier het geklaag van de vrouw, het is een 99 procent martelaar.

Uber-martelaar

De cultuur van martelaarschap ligt historisch besloten in het geloof van de sjiieten, wat de Iraniërs overwegend zijn. Het Irak van Saddam was ook overwegend sjiitisch, maar de heersende Baath partij was soennitisch. Imam Hoessein, (neen, geen familie van!) een van de twaalf heilige imams die voor de sjiieten van groot belang zijn, vocht zichzelf dood in de zevende eeuw bij slag om Karbala en is sindsdien de primus inter pares onder de martelaren.

Holy Defense Museum

De muurschilderingen herinneren aan de martelaren, hun strijd en bijzondere opofferingsgezindheid. De Basij vormen nog altijd een invloedrijke en rijke organisatie die ervoor zorgt dat revolutie en de offers blijven voortleven middels de muurschilderingen. Zo is er bijvoorbeeld ook het Holy Defense Museum in Teheran door deze organisatie gefinancierd. Het is een enorm groot en nieuw museum waar vrijwel niemand te zien was. Binnen hingen eindeloze rijen foto’s van martelaren en het gruwelijke verhaal van de oorlog werd er getoond. Buiten stond wapentuig zoals tanks, boten en vliegtuigen blikkerend in de zon. We kregen bij elke zaal een andere gids die ons uitleg gaf.

Cultuur van martelaren

Overigens is de bevolking van Iran jong zodat het merendeel de oorlog niet bewust heeft meegemaakt. De gemiddelde Iraniër rouwt natuurlijk om gesneuvelde geliefden in zijn of haar familie, maar ik kreeg niet de indruk dat de revolutie en de martelarencultuur erg op het netvlies van de mensen staan. De muurschilderingen hebben wel indruk op me gemaakt. Voor wie meer wil weten over dit onderwerp kan ik ‘Hier kan stiekem alles’ van journalist Eefje Blankevoort aanraden. Zij deed voor haar afstudeerscriptie onderzoek naar dit fenomeen en dit beschrijft ze op smakelijke wijze in haar boek.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s