Uitzicht op de goden in Overvecht


IMG_0892

Wonen doe ik tussen de opera’s en als ik uit mijn raam kijk zie ik Artemis. Ze straalt rust uit, met de vogels boven haar hoofd. En je ziet de maan tussen de wolken. In haar ene hand houdt ze een boog. Ze heeft een pijl in de aanslag en tuurt naar de einder. Een hert kijkt om en weet dat het laatste uur geslagen heeft. De jachthonden staan paraat.

Goed kijken is wel vereist want eerlijk is eerlijk, ik keek jaren naar Artemis maar zag haar niet. Als je begrijpt wat ik bedoel. Het zijn van die aanblikken die je dagelijks tot je neemt, maar die niet tot je bewustzijn doordringen. Maar Artemis is inmiddels bij me binnengekomen.

Ze prijkt fier op de gevel van het trappenhuis van mijn vorige woning aan de Tannhäuserdreef in Overvecht. Deze dreef is overigens vernoemd naar een van de opera’s van de Duitse componist Richard Wagner. Hij baseerde de opera op een middeleeuwse sage. De hoofdpersoon, Tannhäuser, is een kunstenaar die zich wil overgeven aan zinnelijke lust, maar dit brengt hem in conflict met zijn religieus ingestelde verstand. Een innerlijke tweestrijd die volgens Wikipedia wordt belichaamd door de twee vrouwen die hij bemint. Dit loopt fout en Tannhäuser moet boete doen door een pelgrimstocht naar Rome te ondernemen.

Op het andere trappenhuis van dezelfde flat aan de Tannhäuserdreef staat Apollo afgebeeld op de betonnen gevel, de broer van Artemis, maar die kan ik niet zo goed zien vanuit mijn raam. Zowel Artemis als Apollo zijn kinderen van Zeus, de oppergod die heerste vanaf de Olympus en het beeld is dus regelrecht afkomstig uit de Griekse mythologie.

Robbert Graves schrijft in zijn boek ‘Griekse mythen’ dat Zeus er conform de tijdsgeest meerdere amoureuze verhoudingen op nahield. Bij Leto verwekte hij Artemis en Apollo waarbij hij zichzelf en Leto in kwartels veranderde. Hera, de vrouw én zuster van Zeus, ja het wordt nu een beetje incestueus, werd uiteraard jaloers en zond de slang Phyto achter Leto aan die haar over hele wereld achtervolgde. Tevens decreteerde ze dat Leto op geen enkele plek mocht bevallen waar de zon scheen. Uiteindelijk beviel Leto van Artemis op het eiland Delos.

Omdat Leto zonder pijn beviel wil de mythe dat Artemis is aangesteld tot beschermvrouw van de geboorten. Ook is ze beschermvrouw van kleine kinderen en zoogdieren. Artmis beschikt, zo schrijft Graves, over het vermogen om stervelingen zowel de pest en plotselinge dood aan te doen als hen te genezen. Er zit een grote tegenstrijdigheid in Artemis. Een interessante figuur dus.

Artemis en Apollo (1965) is een officieel kunstwerk van kunstenaar Harry op de Laak. Het is van beton en tegelijk het grootste kunstwerk dat in Overvecht te vinden is. Als je de geveldoeken niet meetelt, denk ik dan. Het meet 20 bij 6-14 meter (bron: kunstroute Overvecht, verkrijgbaar op www.echtovervecht.nl en bedacht en uitgevoerd door HIK-Ontwerpers.). Tijdens de bouw van de wijk Overvecht eind jaren vijftig van de vorige eeuw kwam er geld beschikbaar voor kunst in de openbare ruimte. Daarom is Overvecht de Utrechtse wijk met de meeste kunst. En de meeste straatbordjes met operanamen (en rivierdreven). Ik geniet in elk geval van de Griekse goden waar ik op uitkijk.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overvecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

