Blik op de wereld vanuit Noord-Koreaans perspectief


North-Korea-Map

Als Europeaan ben ik een blik op de wereld gewend vanuit Europees of Eurocentrisch perspectief. Op een wereldkaart vertaalt zich dat als volgt: Europa ligt letterlijk in het centrum van de belangstelling. De Amerikanen hanteren een ander perspectief en plaatsen zichzelf en hun ‘achtertuin’ in de spotlight, waardoor Europa een plekje in de coulissen krijgt. En de ook Chinezen hebben hun eigen perspectief als het gaat om een blik op de wereld. De historische benaming voor dit perspectief is niet voor het niets ‘Rijk van het midden’. Niet alleen grote spelers op het internationale toneel hebben een eigen perspectief. Ook Calimero-staatje Noord-Korea houdt er een geheel eigen wereldperspectief op na, zo ontdekte ik recent via de website brilliantmaps.com. Voor de goede orde: dan doel ik niet op de perverse ideologie van deze schurkenstaat, maar de wereldkaart die ze gebruiken. Een eerste blik op de foto maakt dat ik me afvraag waar deze kaart precies hangt? Er hangen klokken boven die tijdstippen in de verschillende tijdzones aangeven en er staan paaltjes voor de kaart. Wie goed kijkt ziet ook dat de kaart zelf deels oplicht. Ik doel op de blauwe gloed bij Amerika’s en Afrika. Als je goed naar de wereldkaart zelf kijkt zie je een flink aantal opmerkelijke afwijkingen: wat te denken van het enorm wijde Suezkanaal? Newfoundland zijn de Noord-Koreanen er voor het gemak vergeten op te zetten en door de manier van projecteren zijn Italië en Florida veel dunner dan ze werkelijkheid zijn. Wat natuurlijk het meest in het oog springt: de roodgekleurde Korea’s die samen één land vormen. Ik weet niet precies wat ik daar nu van moet denken. Laat ik het houden op wensdenken van Kim Jong-un, de ‘Geweldige Leider’ van de Democratische Volksrepubliek Korea, zoals Noord-Korea officieel heet. Rare maar fascinerende jongens, die Noord-Koreanen.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Overig en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

