De een zijn dood is de ander zijn brood?


Foto is een deel van de cover van het boek van Aart Lensink. 'Aan de slag met contentmarketing'

Foto is een deel van de cover van het boek van Aart Lensink. ‘Aan de slag met contentmarketing’

 

‘Als ik zou moeten kiezen tussen een regering zonder kranten of kranten zonder een regering, aarzel ik geen moment: het laatste.’ (Thomas Jefferson, Amerikaans president van 1800 tot 1809.) Het citaat heb ik uit dit artikel in De Gids.

Het lijkt op een variant van de nieuwe kleren van de keizer, het filmpje van Sjuul Paradijs en Jan-Kees Emmer waarin zij hun nieuwe mediabedrijf Trusted Media promoten en niets minder dan de revolutie verkondigen. Allebei de heren zijn vorig jaar vlak na elkaar met veel bombarie vertrokken als hoofdredacteur van de Telegraaf. Nu gaan ze bedrijven en organisaties helpen met het uitgeven van hun eigen media. Iedereen kan tegenwoordig dankzij internet en sociale media uitgevertje spelen, is hun boodschap. Om hun pleidooi kracht bij te zetten schreven Paradijs en Emmer het boek: ‘Ga uitgeven! Staatsgreep in de media’. De revolutie die zij zien, is echter al jaren gaande en de rest van de soldaten in de loopgraven van de contentmarketing halen gelaten hun schouders op en gaan over tot de orde van dag.

Iedereen uitgever

Zelf uitgeven kan volgens Paradijs en Emmer omdat de consument wegdraait van ‘oude’ media (kranten en omroepen worden minder gelezen en bekeken en steeds minder mensen willen betalen voor dure abonnementen) naar de ‘nieuwe’- en ‘social’ media, die gratis zijn. Wie de afzender is, maakt de consument niet meer uit, volgens Paradijs en Emmer, want deze is dusdanig gedemocratiseerd dat hij of zij zelf wel uitmaakt wat goede- of slechte ‘content’ is. Als voorbeeld geeft het duo een Deense bank die nu ook een tv-station is, een soort RTL-Z. Het enige wat belangrijk is, is dat een bedrijf of organisatie authentieke ‘kwaliteitscontent’ aanbiedt aan de doelgroep. Iedereen kan dus zelf uitgeven via eigen kanalen als je maar iets te vertellen hebt. En Paradijs en Emmer weten het zeker: ieder bedrijf of organisatie heeft iets te vertellen.

Geld binnen harken

Waar ik me over verbaas, is dat Paradijs en Emmer net doen alsof ze iets unieks hebben ontdekt. Kennelijk sliepen ze daar aan de Basisweg onder een steen en komen ze daar half naakt onder vandaan gekropen, want het verdienmodel waar Trusted Media op is gebaseerd is reeds beproefd, getuige de vele communicatie en pr-bureaus die ons land rijk is. Contentmarketing en storytelling zijn immens populair en zelfs bij de Telegraaf deden ze al aan branded content toen de beide heren nog hoofdredacteur waren.

Paradijs en Emmer hebben waarschijnlijk goed om zich heen gekeken voordat ze met hun plan kwamen. Ze zagen Rob Wijnberg die De Correspondent is gestart. Een online journalistiek platform dat innovatief is, maar waar geen gouden bergen mee verdiend worden. Paradijs en Emmer keken verder en zagen oud-Telegraaf collega’s Martijn Koolhoven en Romke Spierdijk die Koolhoven&Partners zijn begonnen in 2014. Zij brengen journalistiek ingestoken pr-verhalen naar krantenredacties die te weinig mankracht hebben. Een ander voorbeeld van een oud-Telegraaf journalist die al vele jaren aan klassiek communicatieadvies voor corporate klanten doet, is Charles Huijskens. Deze mannen zijn zakelijk succesvol en grote corporate klanten en de overheid zijn best bereid diep in de buidel te tasten als de kwaliteit die je levert in orde is. Daar willen Paradijs en Emmer een graantje van meepikken.

Een goed verhaal scoort

Deze overstap van de klassieke journalistiek naar commercieel communicatiewerk in de breedste zin van het woord is dus niet nieuw en zeker niet onlogisch. Journalisten weten als geen ander dat een goed verteld verhaal nu eenmaal scoort. Want mensen houden van verhalen. Het is een tendens die al langer gaande is: storytelling en contentmarketing bestaan al zolang er bedrijven bestaan ook al bestond de terminologie nog niet. Begrijp me niet verkeerd. De ‘content’ die al deze ondernemers met liefde voor het vak maken is vaak van kwalitatief hoog niveau en is vaak om je vingers bij af te likken. Vaak is de ‘content’ zelfs authentiek.

Product voor de elite

Minder vaak is de ‘content’ origineel, een andere voorwaarde voor succes volgens Paradijs en Emmer. De reden daarvoor is dat de grondstof voor al die content vaak gehaald wordt uit de ‘oude’ media. Daar is op zich niks mee, zolang de ‘oude’ media op hun poten blijven staan. Ik ben geen pessimist want ik denk dat ‘oude’ media niet zullen verdwijnen. Hun prominente rol in het publieke debat zal echter wel gemarginaliseerd worden. Steeds minder mensen lezen een krant omdat ze tijd aan andere zaken en andere vormen van media besteden. Maar er blijft een groep mensen die een krant wil lezen voor de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van de informatie en het selectiemechanisme dat ingebouwd is. De ‘oude’ media worden een eliteproduct en daarvoor betaal je als consument een prijs. Misschien keren wel terug naar de situatie van de krant voordat het een massamedium was. Laat ik het hopen want als de ‘oude’ media verdwijnen dan eet de revolutie die Paradijs en Emmer verkondigen haar eigen kinderen op. De dood van de ‘oude’ media betekent voor de contentmarketing geen brood.

 

 

 

 

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Contentmarketing en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De een zijn dood is de ander zijn brood?

  1. Pingback: Lessen in contentmarketing: digitale horigen en het gevaar voor je contentmarketingstrategie | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s