Wat is contentmarketing?


IMG_2430

De dame die tegenover me zit doet het personeelsbeleid bij een belangenvereniging in Den Haag. Ze heeft mijn cv voor zich liggen en kijkt me met een tevreden blik aan. ‘Eindelijk kan ik de vraag stellen wat contentmarketing nou precies is?’, trapt ze het sollicitatiegesprek af.

‘Goeie vraag’, antwoord ik terwijl ik koortsachtig nadenk hoe ik hier antwoord op ga geven. ‘Er staat hier echt dat je contentmarketeer bent’ wijst ze naar de geprinte velletjes voor haar op het tafelblad. ‘Ja’, zeg ik. ‘Klopt.’

Bekendste voorbeeld
Het eerste wat in mijn hoofd opkomt is de Allerhande. In Nederland misschien wel het meest bekende voorbeeld van contentmarketing. Albert Heijn verkoopt niet direct blikken soep en kaas maar kietelt de doelgroep die van koken houdt met ideeën, adviezen en tips voor lekker eten.

Meer dan een blad
Ze bereiken hun doelgroep al lang niet meer alleen met het prachtig vormgegeven blad dat je gratis kunt pakken in elke vestiging. Dit kwam overigens voor het eerst uit in 1954 en vanaf 1939 was er al de voorloper, ‘Albert Heijn’s Nieuwsblad’. Contentmarketing is een buzzword, maar niks nieuws onder de zon toch? Anno 2016 is er naast het blad een online platform met daarop duizenden recepten en video’s met tips en trucs voor in de keuken. Er zijn de bijbehorende social mediakanalen er is een app en boodschappenlijstjes en een heuse maaltijdbox maakt het af.

Contentmarketing pur sang
Albert Heijn bereikt met contentmarketing precies de doelgroep want mensen die van koken houden, doen meestal ook de boodschappen. Allerhande is een zelfstandig medium dat positief bijdraagt aan het imago van de grootgrutter. Contentmarketing pur sang. Maar dat is nog geen antwoord op haar vraag.

Ik weet het niet precies dus ik haal diep adem. Dan steek ik van wal: met marketing zorg je voor een grotere afzet van je dienst of product. Content is bijvoorbeeld een blog, artikel, filmpje, podcast of vlog waarin een verhaal zit. Een contentmarketeer maakt dus verhalen voor een bedrijf of merk. Ondernemers en bedrijven slaan aan het bloggen of ze geven zelf een blad uit of maken een tv-show, vul ik aan.

Ze kijkt ietwat verbaasd. ‘Allerhande is een mooi voorbeeld’, zeg ik. ‘De mensen die dat blad maken zijn contentmarketeers.’ Dat dus. Volgende vraag.

Bronnen:
http://www.ah.nl/over-ah/geschiedenis/detail
Aan de slag met contentmarketing. Een praktisch boek waarmee de nieuwe generatie marketeers leer hoe content de band met de klant kan versterken. Aart Lensink.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Contentmarketing, ondernemen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Wat is contentmarketing?

  1. Pingback: Lessen in contentmarketing: wat is je ‘sweet spot?’ | Dorpspomp Overvecht

  2. Pingback: Lessen in contentmarketing: wat is je ‘sweet spot?’ • frank | Marketing trends en nieuws

  3. Pingback: Lessen in contentmarketing: wees geen grijze muis | Dorpspomp Overvecht

  4. Pingback: Lessen in contentmarketing: digitale horigen en het gevaar voor je contentmarketingstrategie | Dorpspomp Overvecht

  5. Pingback: nederlandse-overheid-als-pionier-contentmarketing

  6. Pingback: De Nederlandse overheid als pionier in contentmarketing | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

