Lessen in contentmarketing: wat is je ‘sweet spot?’


Je ‘sweet spot’ vinden is essentieel voor elke mkb-ondernemer of zzp’er die contentmarketing wil bedrijven. Ik leg in deze blogpost uit hoe je dat doet.

In contentmarketingland kun je als ondernemer of bedrijf zomaar de volgende vraag voor je kiezen krijgen:

‘Wat is jouw ‘sweet spot?’ Pardon, mijn wát-spot?

Ik denk dan direct aan mijn oude tennisleraar. Die leerde mij wat de ‘sweet spot’ was al lang voordat het woord contentmarketing werd gemunt. Elk tennisracket heeft namelijk een ‘sweet spot’. Het is niks meer of minder dan een plek op de bespanning waarmee je de bal optimaal raakt. Een maximale respons voor een bepaalde inspanning dus. En ‘de bal lekker raken’, dat willen we allemaal wel.

Sweet spot?
Goed. Het is dus zaak om te weten wat je ‘sweet spot’ is. Dan kun je namelijk aan de slag met contentmarketing. Volgens contentmarketingevangelist Joe Pulizzi is de ‘sweet spot’ de plek waar twee belangrijke elementen uit je ondernemerschap samenkomen en elkaar deels overlappen. Aan de ene kant heeft elke ondernemer of elk bedrijf (unieke) kennis en vaardigheden in huis. Anderzijds is er passie of zijn er de pijnpunten van je klant.

IMG_2469 Bloggen
Om het voorbeeld van de ‘sweet spot’ even concreet te maken. Zelf heb ik jarenlang een blog gehad over de Utrechtse wijk Overvecht. Daar woon(de) ik en liep vaak letterlijk tegen nieuwtjes aan of er waren zaken die me opvielen. Omdat ik het leuk vond om die verhalen te vertellen en te delen, startte ik het blog. Et voilà.

Autoriteit claimen
Wil je jouw ‘sweet spot’ vinden dan moet je goed nadenken. Wat is je kennisgebied of unieke expertise? Op welk gebied ben je autoriteit? En, wat is je passie of wat zijn nu de pijnpunten die je (bedrijf) wegneemt bij de klant? Kwestie van even voor gaan zitten en twee lijstjes maken.

IMG_2470
Game, set en match
Stel, je bent ondernemer en helpt mensen hun slaapproblemen oplossen doormiddel van cognitieve gedragstherapie. Dan weet je alles over slaap, slapeloosheid, inslapen en allerlei andere aanverwante zaken. Het is je passie om mensen met hun slaapproblemen te helpen. Een blog, vlog of podcast gekoppeld aan websites en sociale media ligt dan voor de hand. De ‘sweet spot’ is gevonden. Nu nog een kwestie van de juiste klap en dan is het game, set en match.

Bron: ‘Content Inc. How entrepreneurs use content to build massive audiences and create radicalluy succesful businesses’ – Joe Pulizzi.

PS. Deze blogpost kun je ook lezen op Frank.news, het open en eerlijke nieuwskanaal over marketing trends en media nieuws van de Candid Group.

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Contentmarketing, Overvecht en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Lessen in contentmarketing: wat is je ‘sweet spot?’

  1. Pingback: Lessen in contentmarketing: wat is je ‘sweet spot?’ • frank | Marketing trends en nieuws

  2. Pingback: Lessen in contentmarketing: wees geen grijze muis | Dorpspomp Overvecht

  3. Pingback: Lessen in contentmarketing: digitale horigen en het gevaar voor je contentmarketingstrategie | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s