Bedelende ghettoblasters in Utrecht?


IMG_2541 IMG_2542 IMG_2543Wie in het weekend door Utrecht stiefelt ziet hoogstwaarschijnlijk het fenomeen van de bedelende ghettoblaster. Een mysterie opgelost.

Het is een winterse zaterdagmiddag begin maart en de zon doet zijn best om het al lente te laten lijken. Uitstekende omstandigheden om een rondje te rennen langs de Utrechtse singels. Mensen laten hun hondje uit. Toeristen kijken op een ouderwetse kaart en bij het Ledig Erf zitten de zonaanbidders op het terras aan de cappuccino of een eerste voorzichtige borrel.

Gettoblaster
Ter hoogte van de Biltstraat zien mijn zus en ik een ghettoblaster. We rennen er langs. ‘Mag ik oe wat vraken alstublieft? Mag ik oe wat vraken alstublieft? Hallo…Hallo. Kunt oe mij helpen met wat geld?’ Klinkt het. In het voorbij gaan zie ik dat er een kartonnen bekertje voor geld op de gettoblaster staat. Na vijftig meter moeten we stoppen voor een bus als we de weg over willen steken.

Geen Bananasplit
Ik kijk om naar de ghettoblaster en we lopen even terug. Bij nadere inspectie blijkt de ghettoblaster vastgeketend aan een hekje. Het bekertje is van porselein en zit vast aan de ghettoblaster. Nergens is de bedelaarster te bekennen. Mijn zus en ik denken even dat het een soort Bananasplit is. Maar Ralph Inbar Frans Bauer komt niet achter de struiken vandaan. We observeren de mensen die langs lopen en er geen acht op slaan.

Kunst?
Nadat we doorrennen staat even verderop nog een ghettoblaster. Maar dan is de stem van de bedelaar van een man. En in plaats van een bekertje staat er een schoteltje op het apparaat met daarop een peuk en wat euromuntstukken. Nu weten we het zeker. Frans Bauer komt echt net uit de struiken gesprongen en dit is ook geen werk van een slimme edoch luie bedelaar. Dit moet het werk zijn van een kunstenaar.

Later die middag drink ik koffie met vrienden. Ik laat het filmpje zien. Vriend S. Heeft de ghettoblaster ook gezien, al betrof het net even een ander modelletje. Prompt stuurt vriend K. via de vriendenappgroep een filmpje door. ‘Zo kan ik het ook. Heeft er iemand nog een oude radio staan?

Maatschappijkritische kunst
Vriend S. stuurt dezelfde dag nog een linkje dat het mysterie oplost. Het is een project van kunstenaar Dries Verhoeven. ‘Het aantal hulpbehoevenden in de maatschappij is gegroeid terwijl ze tegelijkertijd minder zichtbaar geworden zijn in het straatbeeld. Geld doneren doen we online. Het idee van de openbare ruimte als spiegel van de samenleving verdwijnt,’ schrijft website Hacking Habitat. De kunstenaar bedacht daarom dit project dat op wisselende locaties gedurende acht weekenden te zien is in Utrecht.

Songs for Thomas Piketty
Dries Verhoeven
www.driesverhoeven.com

Over Wilde Inkt

Mijn naam is Simon de Wilde en ik ben verhalenverteller. Zoals elk mens ben ik dol op nieuwtjes en goede verhalen. Het mooie is dat elke organisatie/persoon of bedrijf, groot of klein, een uniek verhaal heeft. Ik help u dat verhaal te vertellen om uw zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Wat is uw verhaal? Ik ben dit blog gestart met schrijven over de wijk Overvecht, waar ik nog altijd met veel plezier en trots woon. Inmiddels gaan de blogs ook over contentmarketing en verhalende journalistiek. Uiteraard blijf ik ook parels uit Overvecht publiceren. Meer weten? LinkedIn http://nl.linkedin.com/in/simondewilde Website http://wilde-inkt.nl
Dit bericht werd geplaatst in Utrecht en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

